Wednesday, July 23, 2014

SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN ANAK MAMA~~

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum









 Selamat Ulang Tahun Kelahiran.. yang ke -2 Tahun
Nur Iman Qhaisara Bt Zul husni.

Lahirnya kedunia Tepat Jam 1.42petang pada tarikh 23/7/2012 dengan berat 2.40gm   
iman lahir pada 35minggu 3Hari ( 3Hari sudah kena admit wad, disebabkan pecah ketuban pada subuh 1 ramadhan {ina menangis masa ketuban pecah,, bukan sakit tapi sebab ketakutan ..hihihi. telefon mak, mak cakap,dah sampai masanya waktu nak bersalin} bersamaan 21.julai . 2012 pagi ahad dikejarkan ke hospital ) Kontraksi datang menyerang jam 11 pagi pada ramadhan ke-3.. masa itu, ina memang berisiko.. ketuban sudah hampir kering, air ketuban bertukar warna kehijauan. Tarikh diberikan untuk dipaksa bersalin dan Alhamdulillah,ina bersalin juga pada 23.Julai.2012 jam 1.42 petang. Proses bersalin, alhamdulillah.. memang mudah, air selusuh memang tidak sempat ina minum. Dengan kuasa Allah s.w.t ( proses kelahiran, semacam sembelit.. sebab masa awal  kandungan ina memang sudah berniat begitu dan jutaan terimakasih kepada  keluargaku terutamanya mak .. 24JAM berdoa untuk ina dari awal kehamilan dan keluarga mertuaku juga,seminggu sebelum bersalin lakukan solat hajat bagi keselamatan ina dan baby.) Masa tu, ina terlupa sangat nak minta maaf pada suami..nasib baik suami seorang yang pemaaf,Dia maafkan segalanya.( mood :: sambil menitis air mata sambil  duk taip kisah nieee...huwaaaaaa~~)

dugaan semasa mengandungkan iman, 2X keluar masuk wad sebelum tarikh bersalin.. 2x kena inject untuk matangkan paru-paru baby. kandungan 6 bulan sebab silap minum air Gau + Stress kerja.Dan kandungan pada 7bulan,kontraksi bersalin datang buat kali ke-2.. 3 hari di tahan wad. 


Cabaran membesarkan iman, dari lahir sampai umur 2tahun,seorang anak yang kuat menangis.. ada yang panggil sawan tangis.Orang-orang semua tidak sanggup untuk menjaganya, hantar pada ibu saudara suami..( tekanan darah tinggi naik mendadak),hantar pada ibu sendiri ( sampai demam jaga iman),memangg stress waktu tu...! last sekali letak iman dekat taska ( nauzubillah,, anak ina yg usia 4bulan disumbat nestum.. menangis saya bila dapat tahu.. itupun setelah org nursery bagitau.. sebenarnya dah 2hari.. sebab ,, sebelumnya memang ina tau..dari awal lagi..muntah anak kaler coklat...hari ke-2 baru info.., dan apa yng ina nampak suasana taska..budak umur 5Tahun suapkan susu pada baby.Memang takutlah tengok) Akhirnya, ina ambil keputusan untuk berhenti kerja.. suami memang tidak izinkan memandangkan dengan kewangan keluarga yang tidak stabil,tapi apakan daya. 

Seorang Ibu tidak sanggup melihat anaknya diperlakukan sebegitu.Hendak mendapatkan cahaya mata bukan senang.. itu pun perkahwinan berusia 9bulan, baru lah ina disahkan hamil. 9bulan ibarat 9Tahun lamanya.. Iskh iskg...,,,tetiba teringat sewaktu kawan yang baru kahwin, di sahkan hamil 8minggu, ina memang sedih. Setiap hari balik kerja, menangis mengadu pada suami. Mana tidaknya.. dari rakan ofis,hinggalah Bos tempat kerja duk perli ina..{ ( cuba korang duk ditempat ina , apa perasaan ).. mana tak stress? Sudahla suasana kerja bengkel (faham-fahamlah yerk, situ tempat lelaki.. mekanik duk perli,Stress dari Bos yang tidak berapa nak bos...kat situ macam ina pulak yang bos tau .hihihi( dari stok,kerja opis dan rangka promosi kita yg kena usulkan .. BOS duk saja je.. Yang paling TERUK! Ina tengah sarat mengandung waktu tu,, OT sampai 12tengah malam tak balik lagi,, duk tunggu kereta customer yang tak siap .. bayangkan korang.. bos sedap-sedap duk kat rumah...,ina yang berbadan dua ni jugak yang terpaksa bekerja.. iskh iskh) }

Allahuakbar!! allah maha mendengar, setiap doa dari hambanya.. Ina berjaya hamil! kandungan ina sudah 9minggu tau. Rakan-rakan opis semuanya tidak percaya(Big boss, lagi lah tidak percaya cerita ina.. sampai tunjuk bukti scan lagi teww). Dapat detect ni pun, sebab kencing kotor. Urin ina berdarah, pergi checkup dekat panel klinik ( syarikat tanggung) positive mengandung.. Subhanallah,, memang tak sangka,ina masa tu siap pesan pada suami lagi, jika ina tidak subur (mahu anak angkat,tapi suami melarang keras) Kita sebagai hambaNya.. perlu berdoa bersungguh-sungguh.. mintak pada allah. Allah nak kita merayu padaNya..Menangislah sepuasnya. Insyallah. Akan di makbulkan doa..



-SEKIAN kisah Ina-


Anda pula? ce cita ce cita~~

NYAH TOKSIN

NYAH TOKSIN




"Toksin yang menyerap ke dalam darah merupakan faktor utama kepada pelbagai jenis penyakit atau sakit pada tubuh badan manusia....
Mengikut konsep dan teori penyembuhan semulajadi bahawa, faktor utama yang menyebabkan organ-organ dan tubuh mengidap pelbagai jenis penyakit ialah kerana toksin atau racun dalam badan. Hakikatnya, jenis atau nama sesuatu penyakit yang dialami adalah ditentukan oleh kerosakkan yang disebabkan oleh toksin tersebut.

Apakah Toksin

Toksin dalam tubuh manusia terjadi akibat pencemaran.Antaranya ialah pencemaran makanan akibat penggunaan bahan kimia secara berleluasa seperti racun perosak, racun serangga dan baja kimia untuk aktiviti pertanian. Kesihatan menjadi lebih parah apabila manusia mengambil makanan yang mengandungi bahan pengawet, perasa tiruan, bahan tambahan dan sebagainya merupakan punca utama terjadi toksin dalam badan. Inilah sebabnya terjadi pelbagai penyakit seperti tumor, kanser, migrain dan sebagainya.

Fakta daripada pelbagai kes penyakit mendapati bahawa hampir 90% punca penyakit adalah disebabkan oleh toksin. Di dalam sistem fisiologi tubuh, apabila seseorang itu sakit, badan sedang berusaha untuk menyingkirkan sisa-sisa bunagan, mukus dan toksin yang menghalang fungsi tubuh.Toksin yang berada di dalam saluran darah akan di bawa ke pelbagai bahagian organ dan merosakkannya.

Kesan Toksin Kepada Tubuh ?

Hakikatnya, pengambilan makanan terlalu berasid seperti daging, makanan diperhalus seperti nasi, roti, gula, manisan, makanan goreng berminyak, protein berlebihan dan lain-lain adalah faktor yang menyumbang kepada masalah kesihatan. Di samping, makanan yang mengandungi bahan kimia seperti pengawet, pewarna dan perasa tiruan, antibiotik, racun perosak dan lain-lain.
Jika badan terlalu berasid serta berlaku proses penapaian dalam usus akan meningkatkan kandungan toksin di dalam badan keta. Toksin tersebut akan diserap dan melekat dalam darah yang menyebabkan terjadinya pelbagai masalah kesihatan atau penyakit.

Antara penyakit yang diakibatkan oleh tindakbalas toksin dalam darah, ialah:

Penyakit Kulit 
Penyakit kulit terjadi apabila toksin dalam darah cuba keluar melalui kulit. Pengumpulan toksin di dalam kulit akan mengakibatkan penyakit seperti jerawat, furunkel dan lain-lain.

Tumor
Tumor atau ketumbuhan berpunca daripada bahan buangan bertoksin yang berkumpul dipelbagai tisu badan.
Demam
Demam adalah proses semulajadi badan untuk membersihkan diri sendiri. Apabila sel darah putih menentang toksin di dalam badan, Kadar metabolisme semakin cepat, mengakibatkan tubuh menjadi demam.
Penyakit Jantung dan Tekanan Darah Tinggi
Toksin yang melekatkan di dalam darah akan menjejaskan kelancaran perjalanan darah. Ia menyebabkan jantung, bekerja lebih kuat untuk melancarkan perjalanan darah yang melalui saluran yang tersumbat. Ia akan mengakibatkan pembesaran jantung, sementara tekanan ke atas saluran tersumbat akan mengakibatkan tekanan darah tinggi. Di samping, buah pinggang dan sistem endoktrin dalam usaha membersihkan toksin akanmerembes pelbagai jenis kimia yang menyebab terjadinya tekanan darah tinggi.

PENYAKIT lain YANG BERPUNCA DARI TOKSIN

Alergi Asma Pundi hempudu dan Karang Pengerasan Saluran Darah, Sakit Sendi dan Sengal-Sengal Tulang Sembelit Perut Kembung Barah Payudara Kemerosotan Daya Seksual.

Oleh itu, langkah awalan untuk menyembuhkan penyakit ialah dengan menyingkirkan toksin dan tidak semata-semata mengawal sebarang penyakit dengan ubat sahaja.Ada banyak cara bagaimana hendak menyingkirkan toksin daripada badan iaitu melalui pembuangan air besar, banyakkan minum air masak, mengambil makanan kesihatan, bersukan dan berpuasa.




 salah satu punca badan berbau dan pernafasan  & kaki berbau adalah disebabkan TOKSIN!

 

Tuesday, July 22, 2014

Susu Merosot ketika datang Bulan

Susu Merosot ketika datang Bulan





Kedatangan haid atau juga dikenali sebagai menstrual period adalah perkara yang normal untuk semua wanita. Begitu juga untuk ibu yang menyusu. Berlainan individu berlainan ragamnya. Ada sesetengah ibu yang tidak datang period dari saat kehamilan, bersalin, dan menyusu sehingga umur bayi mencecah 2 tahun. Itu adalah perkara yang normal dan tidak perlu dirisaukan. Satu persoalan: Adakah anda mempunyai masalah dimana production susu anda semakin berkurangan (drop) apabila datang period? Adakah anda bimbang setiap kali anda datang period? Jangan risau. Kerana itu juga adalah perkara yang normal. Kami akan terangkan.



Sesetengah ibu akan mengalami susu drop bermula daripada saat ovulasi (iaitu pertengahan period cycle) sehingga ke hari pertama atau kedua next cycle. Tahap kalsium di dalam darah ibu akan berkurang sepanjang tempoh ini. Untuk sesetengah wanita, penurunan tahap kalsium ini boleh menyebabkan bekalan susu turut berkurangan. Oleh itu, ibu adalah digalakkan untuk mengambil supplement yang tinggi kandungan kalsium serta magnesium. Ia bukan sahaja membantu untuk mengekalkan tahap penghasilan susu badan, malah kajian juga menunjukkan pengambilan nutrisi ini dapat membantu mengurangkan masalah kekejangan rahim dan beberapa symptom PMS seperti water retention.

Berapakah dos kalsium yang disarankan?

❤ 500 mg calcium / 250 mg magnesium atau
❤ 1500 mg calcium / 750 mg magnesium
❤ Bergantung kepada diet seharian anda - Sekiranya lebih protein haiwan diambil, lebih kalsium diperlukan

Pengambilan kalsium dalam kadar dos yang tinggi adalah tidak digalakkan untuk diambil begitu sahaja. Supplement kalsium tersebut perlu lengkap dengan magnesium untuk memudahkan kalsium tersebut diserap ke dalam badan anda.



Pengambilan kalsium dalam kadar dos yang tinggi adalah tidak digalakkan untuk diambil begitu sahaja. Supplement kalsium tersebut perlu lengkap dengan magnesium untuk memudahkan kalsium tersebut diserap ke dalam badan anda.

Oleh itu, ibu-ibu jangan khuatir. Mulakan pengambilan supplement kalsium bermula seawal hari pertama anda ovulasi sehingga ke hari-hari pertama next period cycle anda. Atau untuk lebih mudah, anda amalkan pengambilan supplement kalsium setiap hari. Ini kerana pengambilan kalsium juga membantu mengurangkan risiko osteoporosis.


Semoga tips kami kali ini membantu anda!
Happy breastfeeding!!


========================

Shaklee mempunyai supplement kalsium yang bersesuaian untuk anda, dan in shaa ALLAH, juga boleh membantu anda yang mempunyai masalah susu drop semasa period. Supplement kalsium Shaklee iaitu OsteMatrix lengkap dengan magnesium dan vitamin D.


Bagaimana ingin dapatkan Ostematrix

Hubungi ina di talian 0179506861 @ sms / whatsapp 

penghantaran ke seluruh malaysia menggunakan POSLAJU / GDex @ Citylink

jangan lupa tambah rakan di Facebook : Nor Azlina Ina


Monday, July 21, 2014

Shaklee untuk semua

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum..ai pengunjung blog ina.. Hihihi. Jom dapatkan supplemen shaklee bagi masalah berikut.Bila sebut shaklee, mesti dalam fikiran korang SHAKLEE hanya untuk orang mengandung , bersalin dan menyusu badan jee..Eh, bukanlah . Shaklee ni supplemen yang boleh cover seluruh  seisi keluarga.Dari mak ayah,Remaja, kanak-kanak dan juga warga Emas tau. Haaaa... terkejut tak? Excited ke nak tau? hehehe..


Okay, supplemen shaklee mampu memperbaiki kesihatan seperti masalah berikut..antaranya

SET KESIHATAN OPTIMUM
SET KULIT BERMASALAH (Berjerawat dan berminyak)
SET KULIT CANTIK DAN GEBU
SET KESUBURAN
SET KEHAMILAN
SET PENYUSUAN
SET BERPANTANG
SET RESDUNG  / ALAHAN / EKZEMA
SET KANAK-KANAK
SET KAWALAN GULA (DIABETES)
SET TEKANAN DARAH ( DARAH TINGGI )
SET KAWALAN KOLESTEROL
SET LELAKI 
SET WANITA
SET ATASI FIBROID / CYST 
SET IMUNITI BADAN
SET JANTUNG SIHAT
SET PENURUNAN BERAT BADAN
SET PENAMBAHAN BERAT BADAN
SET SENDI DAN TULANG 
SET ATASI GHOUT
SET MIGRAIN 
SET BUANG TOKSIN

Pentingnya supplemen : KLIK SINI

Mengapa SHAKLEE : KLIK SINI 


Tak salah kalau kita ikhtiar dengan supplemen nie.. ye dak?


Watson Nyambek juga pengguna setia Shaklee


ashraf muslim sudah  menggunakan shaklee



ada lagi masalah kesihatan? 

Terus hubungi ina di talian 017-9506861sms / whatsapp nanti ina akan cadangkan mana yang sesuai untuk anda mengikut keperluan .

jangan lupa Add ina di Facebook : Nor Azlina Ina

Email : norazlina181@gmail.com

lawati Blog ina yang satu lagi : norazlinamohdali








Sunday, July 20, 2014

BLOK kolesterol anda!

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum dan salam sahur .. Nyaman saja rasa..,ketika ini. Mana tidaknya, jam menunjukkan pukul 2.30pagi. Masa ni la ina berkelapangan nak menulis entri. Kalau tidak,haru jadinya.. kita taip,Iman duk tekan keyboard (jadinya memang tidak siaplahh kerja.. huuuh,ini pun  lappy dah pecah skrin.. isk isk isk. Tapi masih boleh digunakan lagi.Cuma Tulisan dekat tepi sebelahh kiri tak nampak tulisan). 



Okay, sekarang kita nak bercerita pasal Kolesterol.. Dulu2 penyakit jantung orang- orang tua je yang kena kan... Sekarang? apa kaitan kolesterol dengan jantung yea???
Golongan muda pun ada yang mati secara mengejut.. Penyakit jantung disebabkan kandungan kolesterol yg tinggi dalam darah menyumbang kepada masalah kesihatan yg serius.Erm,bunyi je pun dah tak bagus kan?



APA ITU KOLESTEROL? APA KEBENDA ERKK? 






Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.
Kolesterol pemakanan datang daripada daging, ayam, ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolesterol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolesterol bersalut protein ni dipanggil chylomicron.



Hati mampu menyingkirkan kolesterol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolesterol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan chylomicron daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.
Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).
Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik







Fungsinya ia mampu menurunkan kolestrol secara semulajadi. Bahaya yer kalau kolestrol tinggi.. Mungkin sekarang tak nampak, hepi je rasa sihat.. tapi dalam tak sedar kolestrol yang tinggi tu lah yang boleh membawa maut..


Kolestrol penyebab serangan jantung

Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung bila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL.

Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.

Arteri koronari membekalkan darah dan oksigen kepada otot jantung. Bila arteri koronari menyempit disebabkan atherosclerosis, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).

Zarah kolesterol HDL menghalang proses atherosclerosis dengan menarik kolesterol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati, untuk dibuang menerusi hempedu. Ia juga mengganggu pengumpulan kolesterol pada dinding arteri oleh zarah kolesterol LDL



hani mohsin.. seorang pelakon..Beliau meninggal dunia pada 25 Julai 2006 di Terminal Tambang Murah (LCCT) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kerana pengsan akibat serangan sakit jantung ketika beliau menunggu penerbangan ke Pulau Langkawi untuk melancong bersama anaknya Hani Karmila.


SIMPTOM-SIMPTOM PENYAKIT JANTUNG::

Keletihan
Kerap sakit di bahagian leher @ Tengkuk
Degupan jantung Pantas
Berpeluh secara berlebihan
Nafas pendek
Kurang selesa dibahagian dada





Langkah awal  untuk mengetahui anda bakal penghidap STROK:


Ujian memek muka:

Cuba anda senyum.. adakah sukar untuk mengukir senyuman??








Tangan diangkat secara Straight ke atas





jelirkan lidah

susah tak ? lidah anda keluar penuh @ anda mengalami kesukaran menjelirkan lidah?


muka senget

2) Tangan boleh diangkat kedua belah tangan

3) Ujian menyebut perkataan Sukar @ blur contoh : Saya suka makan nasi (di sebut secara laju) 

adakah anda mengalami kesukaran untuk menyebut berulangkali ? jika YA, tanda lah tuu.. 



 penyumbang kepada

 penyakit berikut:


1) Penyakit Hati (Bukan busuuk hati erk)
2) Tekanan Darah Tinggi
3)Ketidaksuburan


Siapa yang berisiko menghidap KOLESTEROL??




individu yang merokok

pemakanan tidak seimbang


Adakah anda bersenam?? 

Kolesterol dalam makanan...

American Heart Association menyarankan jumlah kolesterol yang diperlukan sehari ialah:

300mg kolesterol 

dan

200mg Kolesterol untuk pesakit Jantung

Jumlah kolesterol untuk Sehari yea...,bukan setiap hidangan.Ingat !!!!




Mari  lihat kolesterol dalam menu harian anda..

pagi
Nasi Lemak = 213mg
(yang ni 1 malaysia confirm sukakan menu ni...)

tengahari
Mee goreng = 376mg

(konon nak diet la kan?? nasi taknak ambil.. rupanyer tinggi kolesterol)


MALAM
SUP = 353mg 

(yang ni confirm korang makan kan?? katanya nak jaga badan betul tak? hihihi. ina pon sama.. kikikiki




sehari  Kolesterol yang anda ambil ialah 942 mg


((3x Ganda Dari saranan pengambilan kolesterol ))



PENYELESAIANNYA...
Phytocol-St shaklee.. sebut bebetul (faitokol) jangan tergeliat lidah sudah erk.

sebotol mempunyai 120 tablet





apa Phytocol -St dapat bantu??

Mencegah Penyerapan kolesterol LDL (LDL ialah kolesterol jahat .Dimana ia mengakibatkan pembentukan plak.menghalang dan menghentikan pengaliran darah boleh menyebabkan strok)


membekalkan fitosterol 2000mg


80 kajian telah dibuktikan secara klinikal(fitosterol)


pengambilan 2000mg dapat  turunkan kolesterol

( Fitosterol berebut dengan kolesterol untuk dapatkan tapak serapan )

( menghalang penyerapan kolesterol dalam usus)

PERBANDINGAN 

Oat dan Fitosterol

OAT :
Penurunan kolesterol LDL sebanyak 5.5% manakala FITOSTEROL  10-15% 

risiko PENYAKIT JANTUNG  10% manakala FITOSTEROL 20%


Bagaimana Phytocol dapat membantu ::



mengurangkan masalah ALAHAN


RESULASI HISTAMIN

Rheumatoid Arthtritis

kencing manis



PEMBENGKAKAN PROSTAT
: Berkesan kurangkan BPH
: Mengurangkan pembuangan air 
: tidak boleh mengawal pembuangan air kencing.
: air kencing berkurangan ( tidak normal )



LEBIHAN LEMAK DALAM BADAN
: Mengurangkan  lebihan minyak pada muka 
: Obesiti
: Selulit




*OKAY..,, lepasni boleh la korang makan macam-macam yea..makan pagi nasi lemak 2 pinggan,tengahari nak makan makanan bersantan ke..  sebab phytocol ada.. tak perlu risau pasal KOLESTEROL lagiii! hihihihi

Untuk dapatkan FISOTEROL yang mencukupi, disarankan memakan (setiap hari) :




muntah hijau lah korang kalau makan banyak macam tu... 

Di shaklee telah mencipta fisoterol (phytocol-St) bagi memudahkan anda .. TAPI bagi mereka yang sanggup makan 
200 lobak merah (carrot)
70 Keping Roti gandum
425 Biji tomato 


dipersilakan..



Saranan bagi pesakit jantung..


PHYTOCOL 

 penyerapan kolesterol dengan cepat dan berkesan ( blok kolesterol terus)

OMEGA GUARD
Penurunan kadar kolesterol

COQ HEALTH
Menguatkan FUNGSI JANTUNG


VIVIX
perlindungan keseluruhan sistem 



Bagaimana Ingin dapatkan produk shaklee?

HUBUNGI ina di 0179506861 @ sms / whatsapp

emel : norazlina181@gmail.com

Penghantaran ke seluruh malaysia

*Konsultansi sudah semestinya akan diberikan.

Friday, July 18, 2014

lailatul qadar : cara mengetahui malam tersebut

lailatul qadar : cara mengetahui malam tersebut
Bila Lailatul Qadar?
Mungkinkah Lailatul Qadar tahun ini berlaku pada malam ke 27 atau 29 Ramadhan?
Jika 10 hari pertama adalah bulan penuh kerahmatan; 10 hari pertengahan Ramadhan sebagai hari pengampunan segala dosa; Maka 10 hari terakhir Ramadhan ialah kemunculan malam penuh berkat yang lebih baik daripada seribu bulan. Padanya terdapat ‘Malam al-Qadar’ yang dinanti-nantikan oleh setiap Muslim yang beriman dan bertakwa.
Berdasarkan pendapat dan kajian para ulama terdahulu dengan berpandukan jadual yang diberi, maka terdapat tarikh2 tertentu dalam sepuluh malam terakhir ini dijangkakan berlakunya Lailatul Qadar.
.
Ibnu Abbas menyatakan Lailatul Qadar jatuh pada malam ketujuh dari 10 malam yang terakhir, kerana Allah SWT telah menciptakan tujuh langit, tujuh bumi, tujuh hari dan waktu itu berputar dalam tujuh putaran.
.
.

Menjangka Lailatul Qadar

.
Daripada Aishah r.a., Rasulullah SAW bersabda:  “Carilah sedaya-upaya kamu Lailatul Qadar itu pada malam ganjil pada sepuluh malam terakhir Ramadhan.”   (Riwayat Bukhari)
Pendapat Imam Ahmad Marzuk dan Ibnu Arabi pula; “Lailatul Qadar itu berlaku pada malam Jumaat ganjil pada 10 malam terakhir Ramadhan.”
.
Imam Nawawi berpendapat bahawa memandangkan hadith-hadith yang menceritakan tentang Lailatul Qadar berselisih pada waktunya, maka ini menunjukkan bahawa malam tersebut berpindah-pindah pada setiap tahun.
Tepatnya pada malam-malam ganjil iaitu dari malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadhan. Berkata Imam Ghazali dan lainnya: “Lailatul Qadar pada malam yang gasal (ganjil) di dalam 10 yang akhir.”  Dan mereka turut berkata:  “Sesungguhnya Lailatul Qadar diketahui dengan hari yang pertama dari bulan Ramadhan.”
.

Tarikh Sebenar Lailatul Qadar ?

.
Maka berpandukan jadual di atas ahli Sufi berpendapat tahun ini (2014 / 1435H), ‘Lailatul Qadar’ akan berlaku pada malam 27 Ramadhan, manakala Fathul Wahhab pula menjangkakan ‘Lailatul Qadar’ berlaku pada malam 29 Ramadhan. Ini berdasarkan puasa pertama tahun ini jatuh pada hari Ahad.
.
Sheikh Abu Hassan menyatakan beliau sentiasa meraih Lailatul Qadar pada malam yang tepat sejak mula baligh, setelah mengikut petua di atas. Beliau menyatakan sekiranya puasa pertama jatuh pada hari Ahad, seperti tahun ini (1435H), maka ‘Lailatul Qadar’ akan berlaku pada malam 29 Ramadhan.
.
.

Malaikat Turun Membawa Berkat

.
Pada malam al-Qadr, Allah سبحانه وتعالى menyuruh Jibril turun ke bumi. Lalu turun Jibril dengan perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera hijau. Lalu dipacakkan di atas Kaabah.
Malaikat mempunyai 600 sayap, setengahnya tidak dibuka kedua-dua sayapnya, melainkan pada malam al-Qadar. Ketika dibukakan kedua-dua sayapnya itu, ia boleh mencapai hingga sampai dari timur ke barat (Masyrik ke Maghrib) untuk menyelamatkan umat Muhammad.
Lalu, mereka memberi salam kepada setiap orang yang berjaga pada Lailatul Qadar beribadat kerana mencari keredaan Allah سبحانه وتعالى. Begitu juga kepada orang yang duduk beribadat, solat, berzikir dan berjabat tangan sesama mukmin serta mengucap amin doa orang mukmin hingga terbit fajar Subuh.
Ketika terbit fajar malaikat Jibril pun menyeru kepada para malaikat: “Ar-Rahil! Ar-Rahil!” (Pulanglah! Pulanglah!).

Kepulangan mereka ke Arasy inilah yang menjadikan suasana pagi berikutnya kelihatan redup dan nyaman walaupun matahari kekal menyinarkan cahayanya.
.
inilah peluang kita meraih seberapa banyak pengampunan, kerahmatan dan keredhaan Allah SWT dengan mengimarahkan malam ini menerusi Qiamullail.
Walaubagaimanapun janganlah kita beribadat pada malam itu sahaja, carilah malam qadar pada 10 malam-malam terakhir yang lain juga.
.
Allah SAW menyembunyikan tarikh Lailatul Qadar sebagai perangsang kepada umat mukmin bagi melipat-gandakan amal ibadat pada malam akhir Ramadhan al-mubarak serta menguatkan semangat dan kekuatan umat mukmin untuk terus berusaha mendapatkan ganjaran pada malam itu.
.
.

Anugerah Lailatul Qadar

.
1.   Kelebihan malam al-Qadar tidak dianugerahkan kepada sebarangan orang dan tidak diberikan kepada orang yang ibadahnya hanya pada malam tertentu Ramadhan sahaja.

2.  Fadhilat malam itu akan menyinari orang yang benar-benar ikhlas, khusyuk dan istiqamah dalam mempertahankan nilai keislaman dalam setiap tutur kata, peri laku, akhlak, ibadat dan kegiatan kehidupan sepanjang Ramadhannya.

3.  Kehadiran Lailatul Qadar disambut dengan penuh keyakinan dan keimanan akan termasuk dalam golongan yang dilimpahi kenikmatan syurga.

4.  Pahala ibadat pada malam al-Qadar akan tetap mendapat ganjaran daripada Allah biarpun tandanya tidak dapat dilihat dengan mata kasar.
.
.

Saat Makbul Doa

.
Sepanjang Lailatul Qadar adalah malam yang paling mustajab berdoa. Maka perbanyakkan doa pada malam itu, khususnya pada:
  1. Masa berlalunya separuh malam.
  2. Ketika berada pada bahagian malam yang akhirnya.
.
Ulama tasauf yang juga ulama fikah terkenal, Sufian as-Sauri berkata: “Berdoa pada Lailatul Qadar itu lebih disukai daripada mengerjakan solat. Malah apabila seseorang membaca al-Quran, berdoa dan meningkatkan doanya kepada Allah, mudah-mudahan dia memperoleh waktu yang mustajab.”
.
Rasulullah SAW amat menyukai dan menyuruh umatnya berdoa pada Lailatul Qadar dengan meminta keampunan kepada Allah. Lailatul Qadar adalah satu saat yang makbul dan sesiapa yang berdoa dan bertepatan doanya dengan Lailatul Qadar, maka pastilah doanya dikabulkan Allah.
.
.
.

Bertemu Lailatul Qadar

.
Dalam sebuah hadith riwayat Tirmizi, Ahmad dan Ibn Majah bahawa Aisyah r.a. bertanya kepada Rasulullah SAW:
“Wahai Rasulullah, sekiranya aku berada pada Lailatul Qadar, apa yang aku perlu buat?Baginda menjawab: Bacalah:

للَّهُمَّ اِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ، فَاعْفُ عَنِّىْ وَاغْفِرْلِى

“Allahumma innaka ‘afwun karim tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni waghfirli.”

(Ya Allah! Sesungguhnya Dikaulah Maha Pengampun, Maha Pemurah dan yang suka mengampunkan, maka ampunilah daku.)