Friday, January 31, 2014

TIPS elak jaundice seawal kehamilan

Assalamualaikum wbt~ tiba2 teringat moment berpantang tahun.lepas 2013 bulan 7..bulan puasa saya bersalin..masa tu X tau lagi pasal SHAKLEE nie. Waktu mengandung macam2 saya makan,,fast food saya paling kuat.MCdonald seminggu 3X makan..kalo X makan,,saya nanges. Skali order...3 menu saya makan...ayam pedas 2ketul,,burger,cheesy wedges & air pepsi.. Nak dekat bersalin,,lagi 2hari sebelum puasa.saya pulun MCD...malam2 pergi megamall bawak perut memboyot waktu tu.Org duk tengok..

Kesan dari pemakanan tersebut,,masa bersalin..Anak saya kuning. 2minggu jugak kena tahan ward.Sangat terseksa masa tu..Dengan saya sakit jahit lagi (bersalin normal),,tenaga memang takde langsung.Dengan Susu badan KERING,,sangat STRESS.. Saya menangis..Baby nangis,,saya nangis sekali.Memang  pressure sangat.. Hati bertambah sayu pabila anak dipindahkan ke ward tingkat 6(utk bayi bermasalah : jaundice) Jaundice dalam bahasa melayu ; demam kuning.. Wajah anak kekuningan..,Simptom jaundice ; anak suka tidur siang dlm tempoh lama & pada waktu malam baby sukar tidur.

Baby saya kena Cucuk kat tumit  kaki & tangan utk ambil sampel darah,duduk bawah lampu infra , sangat sedih.. Kecil2 dah kna cucuk.. Tangan & kaki dipenuhi wayar berselirat. Kesan sampai sekarang,,tangan anak lebam hasil dari pengambilan darah tersebut.

Kesimpulannya,,jangan jadi macam.saya.. Supplemen tak ambil.Lastnya macam nie baby saya..

Dibawah ini saya sertakan TIPS bg Elak JAUNDICE sejak dari kehamilan lagi boleh dicegah..

1. Minum air glukos original semasa kandungan nak masuk 9 bulan
2. Minum susu kambing semasa mengandung
3. Jangan makan jeruk semasa mengandung
4. Jangan makan junk food
5. Jangan makan kacang parang.
6. Makan makanan yang kaya dengan vitamin D cth seperti minyak hati ikan, ikan air masin, hasil tenusu & telur mentega, minyak ikan kod, hati, susu, ikan salmon , sardin, ubi kentang, tuna & minyak sayuran. Ostematrix Shaklee ada vitamin D tau! Sangat lah bagus untuk ibu mengandung, macam-macam khasiat! 

7. Elakkan minum ais.
8. Makan epal hijau, anggur dan buah delima
9. Minum susu yang dikisar bersama kurma.
10. Elakkan makan kerang
11. Elakkan makan mee segera
12. Amalkan minum jus pegaga
13. Elakkan makanan yang mengandung MSG- Bahan perisa tambahan
14. Elakkan minum air berkarbonat.
15. Kurangkan makan makanan yang beta kerotin tinggi seperti betik, lobak merah

sesiapa yg ingin dapatkan set Kehamilan.. Whatsapp / sms 017-9506861.


Related Posts

0 komen: