Friday, January 31, 2014

TIPS elak jaundice seawal kehamilan

Assalamualaikum wbt~ tiba2 teringat moment berpantang tahun.lepas 2013 bulan 7..bulan puasa saya bersalin..masa tu X tau lagi pasal SHAKLEE nie. Waktu mengandung macam2 saya makan,,fast food saya paling kuat.MCdonald seminggu 3X makan..kalo X makan,,saya nanges. Skali order...3 menu saya makan...ayam pedas 2ketul,,burger,cheesy wedges & air pepsi.. Nak dekat bersalin,,lagi 2hari sebelum puasa.saya pulun MCD...malam2 pergi megamall bawak perut memboyot waktu tu.Org duk tengok..

Kesan dari pemakanan tersebut,,masa bersalin..Anak saya kuning. 2minggu jugak kena tahan ward.Sangat terseksa masa tu..Dengan saya sakit jahit lagi (bersalin normal),,tenaga memang takde langsung.Dengan Susu badan KERING,,sangat STRESS.. Saya menangis..Baby nangis,,saya nangis sekali.Memang  pressure sangat.. Hati bertambah sayu pabila anak dipindahkan ke ward tingkat 6(utk bayi bermasalah : jaundice) Jaundice dalam bahasa melayu ; demam kuning.. Wajah anak kekuningan..,Simptom jaundice ; anak suka tidur siang dlm tempoh lama & pada waktu malam baby sukar tidur.

Baby saya kena Cucuk kat tumit  kaki & tangan utk ambil sampel darah,duduk bawah lampu infra , sangat sedih.. Kecil2 dah kna cucuk.. Tangan & kaki dipenuhi wayar berselirat. Kesan sampai sekarang,,tangan anak lebam hasil dari pengambilan darah tersebut.

Kesimpulannya,,jangan jadi macam.saya.. Supplemen tak ambil.Lastnya macam nie baby saya..

Dibawah ini saya sertakan TIPS bg Elak JAUNDICE sejak dari kehamilan lagi boleh dicegah..

1. Minum air glukos original semasa kandungan nak masuk 9 bulan
2. Minum susu kambing semasa mengandung
3. Jangan makan jeruk semasa mengandung
4. Jangan makan junk food
5. Jangan makan kacang parang.
6. Makan makanan yang kaya dengan vitamin D cth seperti minyak hati ikan, ikan air masin, hasil tenusu & telur mentega, minyak ikan kod, hati, susu, ikan salmon , sardin, ubi kentang, tuna & minyak sayuran. Ostematrix Shaklee ada vitamin D tau! Sangat lah bagus untuk ibu mengandung, macam-macam khasiat! 

7. Elakkan minum ais.
8. Makan epal hijau, anggur dan buah delima
9. Minum susu yang dikisar bersama kurma.
10. Elakkan makan kerang
11. Elakkan makan mee segera
12. Amalkan minum jus pegaga
13. Elakkan makanan yang mengandung MSG- Bahan perisa tambahan
14. Elakkan minum air berkarbonat.
15. Kurangkan makan makanan yang beta kerotin tinggi seperti betik, lobak merah

sesiapa yg ingin dapatkan set Kehamilan.. Whatsapp / sms 017-9506861.

Thursday, January 30, 2014

KEBAS & KEJANG KAKI / TANGAN

Kelebihan dan Manfaat Ostematrix Shaklee 

Sering sakit pinggang, lenguh badan, kebas kaki dan gigi goyang? 
Itu antara tanda awal anda kekurangan kalsium dalam diet harian anda. Kalsium sangat penting, terutamanya bagi ibu menyusu, ibu mengandung, ahli sukan dan juga warga emas.

 Nak tahu kalsium terbaik di pasaran? 
Semestinya Ostematrix Shaklee.  

Kenapa Ostematrix shaklee terbaik di pasaran?

 Ini kerana Ostematrix Shaklee formulanya unik. Mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, magnesium dan boron. Semua nutrien di atas sangat perlu dalam suatu tablet kalsium bagi memastikan penyerapannya 99% dalam badan kita, dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kebanyakkan kalsium di pasaran tidak menepati kandungan di atas, sebab itulah kenapa, bila anda mengambil osteomatrix shaklee, anda akan dapat merasa kesan yang sangat cepat dan menakjubkan! Siapa yang perlu ambil kalsium ni? Individu yang mengalami sakit pinggang, sakit lutut dan sendi. Individu yang sering mengalami kebas kaki / tangan terutamanya pada waktu malam. Ibu-ibu mengandung, terutamanya yang sering mengalami kebas kaki. Ibu-ibu menyusu yang sememangnya memerlukan jumlah kalsium yang tinggi. Individu yang sering keletihan dan kerap outstation, dimana kalsium membantu mengurangkan keletihan. Manfaat utama Ostematrix Shaklee ialah: Menguatkan tulang, kuku, gigi dan sistem saraf. Ia juga boleh membantu merawat tulang retak, kuku rapuh, eczema, kekejangan dan gusi berdarah. Membantu mengatasi kekejangan dan kebas-kebas. 

Pengambilan ostematrix sebelum tidur dapat membantu mengurangkan kebas-kebas, kejang, sakit sendi dan juga artristis. Mengurangkan stress, di mana ostematrix membantu mengimbangi tekanan darah, menenangkan saraf, menggalakkan tidur lena dan membantu mood swing serta sakit kepala. Mengurangkan masalah haid. Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000 mg kalsium dan magnesium serentak, ia akan meringankan sakit semasa waktu haid dan membantu pembuangan air kecil. Membantu mengurangkan hiperaktiviti perut dan masalah gastrik. Membantu atlet sukan, membekalkan kalsium dan mineral penting dalam tubuh. Justeru, pergerakkan dan aktiviti lasak dapat dilakukan dengan selesa dan mudah. * These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These product are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.          


bagaiman untuk dapatkan Ostematrix??

pembelian Atas talian klik OSTEMATRIX
(BAGI MEREKA YANG MEMPUNYAI KREDIT KAD @ KAD DEBIT)

selepas anda selesai melakukan belian atas talian.. cepat-cepat hubungi ina bagi konsultansi secara berterusan

ATAU 

pembelian secara TUNAI bolehlah terus hubungi ina di talian 0179506861 sms/ whatsapp



      

antara testimoni pelanggan


Sunday, January 26, 2014

arghhhh! KEDUT ??

Bismilahirahmanirrahim
Assalamualaikum dan selamat pagi semua.. pagi ni mendung je cuacanya. Best je kalo tidur...hihihi.Oopps! haipp.. takmo tidur tau.Kata nak cari rezeki.. pastu mula la kata rezeki susah masuk.Nak rezeki, kita kenalah berpagi pagian, baca yasin di awal pagi.. al mathurat dan berzikir serta bertahmid.. Dahh, sekarang ni ina nak share topik KEDUT. haiss.. risau je kalo ada kedutan di wajah ina(pertengahan 30-an). Yea.. memang semua akan tua.. tapi takkan nak biarkan aje??sapa nak cepat kedut @ kulit kerepot?? mesti nak lambatkan proses penuaan kan?? kita FREEZE.. Freeze your age gitew.. kehkeh. Speakingg .Jemput bacaa..


  Elak berjemur bawah matahari.
cahaya matahari adalah punca utama munculnya kedutBerdasarkan pada kajian yg di lakukan oleh Doktor pembedahan PlastikDarrick Antel dari New York terhadap kembar seiras.Kembar yabg kurang terdedah pada matahari kurang kedut dan secara keseluruhan lebih muda dai kembar yang terdedah kepada matahari

 Gunakan Krim Pelindung Matahari
American Academy of Dermatology (AAD) menyarankan penggunaan "sun block" untuk mengelak dari kedut dan juga kanser kulit

  Jangan Merokok
Kajian mendapati individu merokok cenderung memiliki kulityang berkedut dan lebih 40% nipis dari kulit orang yangtidak merokok
  * *Tidur yang cukup*Ahli dermatologi dari Universiti Yale, AS, Nicholas Perriconeberkata "apabila tidak cukup tidur, badan akan mengeluarkan Cortisol,sejenis hormone yang akan merosakkan kulit"Rehat dan tidur yang cukup akan merangsang tubuh mengeluarkanbanyak hormon HGH yang membantu kulit kekal anjaldan kurang berkedut

  Tidur Terlentang*
AAD percaya kedudukan tertentu ketika tidur malam bolehmenyebabkan 'garis tidur'. Garis tidur ini tidak akan hilang setelah kita terjaga. Tidur mengiring menyebabkan kedut padapipi dan dagu manakala tidur telungkup menyebabkankedut pada dahi. Jadi tidur lah terlentang untuk mengelakkan dari pembentukan kedut

  Jangan kerap mengenyit atau mengecilkan mata
AAD menyebut pergerakan yang berulang-ulang akan membentuk kedut

  Makan lebih banyak ikan terutama Salmon
Ikan merupakan sumber protin yang terbaik. Ia juga membantu mendapatkan kulit yang cantik.Fatty acid yang di kenali sebagai Omega 3membantu menyuburkan kulit dan menjadikannya gebu dan tampak muda.
"Sekarang ini agak susah untuk mendapatkan ikan yang betul-"
"betul berkualiti. ina sarankan amalkan Omega Guard Shaklee"
"yang kaya dengan Omega 3"

  Gantikan kopi dengan koko
Kajian mendapati koko mengandungi epicatchin dan catechingyang tinggi. Ia melindungi kulit dari kerosakan, meningkatkan edaran darah, berkesan untuk hidrasi dan membuatkan kulit nampak licin

  Amalkan Vitamin Anti-oxida
Vitamin A (Carotomax Shaklee), Vitamin C dan Vitamin E adalah anti-oxida vitamin
 .* Antioksidan melindungi sel daripada kerosakan *
*yang disebabkan oleh bahan-bahan *
*yang dikenali sebagai radikal bebas. *
"Radikal bebas dipercayai menyumbang kepada"
" penyakit-penyakit kronik dan memainkan"
" peranan dalam proses penuaan"
Dengan mengamalkan ACE kulit anda akan lambat berkedut,
cerah, gebu dan awet muda

juga disarankan anda ambil Bcomplex..berfungsi sbg Anti STRESS ..bila X STRESS,,barulah tiada kedutan diwajah.. 






atau


16 Fungsi Collagen Powder Shaklee

1.   Mengurangkan kedutan dan garis-garis halus

2.   Mengecilkan liang-liang roma

3.   Melembapkan kulit dan mengurangkan kekeringan kulit

4.   Mencerahkan dan menjadikan kulit bersih tanpa jeragat dan pigmentasi

5.   Mengembalikan keanjalan kulit

6.   Meningkatkan kekuatan sesendi dan memudahkan pergerakan otot-otot


7.   Meningkatkan fungsi organ-organ dalaman yang memerlukan Collagen


8.   Menyokong kalsium dalam tubuh dan mengurangkan kesan sakit belakang dan sendi


9.   Melembapkan rambut dan memelihara rambut dari bercabang


10. Menguatkan kuku dan menjadikan kuku sihat dan berwarna pink


11. Menegangkan kembali payudara dan punggung


12. Mengurangkan garis halus pada leher


14. Menguatkan gusi anda


15. Memelihara kornea mata anda daripada kering dan cepat

 letih

16. Menghilangkan lingkaran gelap bawah mata






bagaimana ingin dapatkan produk shaklee?

Pembelian menggunakan kad kredit @ Debit card.. anda boleh order terus disini : COLLAGEN POWDER

ATAU 

Terus hubungi INA di talian 0179506861 @ melalui sms / whatsapp


*pengeposan ke seluruh malaysia

Jangan risauu! selepas pembelian ina akan guide korang yea..

dan jangan lupa add saya di facebook: Nor Azlina Ina

PETUA KULIT CANTIK

PETUA KULIT CANTIK








Awet Muda
  • Sentiasa mengawal emosi dengan tidak cepat meradang serta sentiasa senyum dan bermuka manis. Ini dapat mengelak kedutan pada wajah.
  • Kisar beberapa jambul nanas dan rebus dengan air selama setengah jam. Anggarkan air rebusan tinggal satu cawan. Setelah sejuk barulah diminum. Amalkan meminumnya seminggu sekali. Wanita hamil dilarang mengamalkan cara ini.
  • Amalkan makan sayuran jenis daun dan ulam-ulam untuk awet muda.

Tegangkan Kulit Muka
  • Tumbuk beberapa helai daun jambu batu hingga lumat. Bancuh dengan air suam. Apabila sejuk, sapu pada muka. Lakukan setiap malam.
  • Campurkan sedikit bedak sejuk dan beberapa titik air limau nipis. Bancuhkan bersama sedikit air kemudian sapukan ke muka. Kulit akan terasa pedih sedikit. Amalkan dalam masa seminggu untuk melihat perubahannya.


Pupur Anti Kedut


Bahan


Sebiji telur (ambil kuningnya saja)
Dua sudu makan susu segar

Caranya
  1. Pukul kuning telur dan masukkan susu segar ke dalam adunan sehingga sebati.
  2. Sapukan pada wajah seperti menyapu masker.
  3. Biarkan untuk lima minit sehingga pupur kering.
  4. Elakkan bercakap atau tersenyum ketika rawatan bagi mengelakkan muka berkedut.
  5. Kemudian bilas dengan air hangat.




Saturday, January 25, 2014

K E J A N G WAKTU H A M I L

*Mengapa kaki saya kejang semasa mengandung?*

Sebab utama kaki kejang ketika mengandung tidak dapat dipastikan, mungkin sebab otot kaki si ibu mengalami *keletihan*, tambahan pula perlu membawa beban berlebihan.

Ada kemungkinan juga kaki kejang berlaku kerana *rahim yang membesar menyempitkan pembuluh darah *yang membawa darah dari jantung ke kaki, serta menyekat saraf ke kaki. Kekejangan kaki biasa terjadi pada *trimester kedua kehamilan* dan ke atas biasanya apabila perut semakin besar. Ia juga biasa terjadi waktu siang, namun* lebih kerap terjadi waktu malam* dan sering ganggu tidur kita.

*Bagaimana saya boleh mengelakkan kejang kaki ?*

Ibu-ibu hamil boleh mencuba tips ini untuk mengelakkan kejang kaki.

[✔]  Elakkan berdiri atau duduk dengan *kaki bersilang* untuk jangka masa yang lama .
[✔]  *Regangkan otot* betis anda dengan kerap semasa kali sehari dan beberapa sebelum anda pergi tidur .
[✔]  *Memusing buku lali *dan menggoyangkan kaki anda apabila duduk makan malam atau menonton TV.
[✔]  *Berjalan-jalan* setiap hari kecuali jika telah dinasihatkan oleh doktor untuk tidak bersenam.
[✔]  *Elakkan terlalu letih* . Berbaring di sebelah kiri anda untuk meningkatkan peredaran darah ke kaki.
[✔]  *Minum air dengan kerap* untuk sentiasa terhidrat.
[✔]  Mandi air panas sebelum tidur untuk merehatkan otot-otot anda.

*Apa yang perlu saya lakukan ketika kaki kejang?*

Apabila kaki kejang, anda perlu *cepat-cepat lurus kan kaki* dan betis,*goyangkan jari-jari kaki* ke depan dan kebelakang beberapa kali. Ia memang menyakitkan pada mulanya, tetapi kesakitan akan beransur hilang.

Anda juga boleh melegakan kejang kaki dengan mengurut kaki serta meletakkan botol yang mengandungi air suam/ panas bagi melegakan otot yang kejang

*Adakah vitamin yang boleh mengatasi kejang kaki?*

Ada pendapat yang menyatakan bahawa kejang kaki adalah disebabkan kekurangan kalsium dan magnesium dalam badan, namun kesahihannya masih belum dapat dibuktikan.

Ostematrix dari Shaklee mampu membantu *mengelakkan kejang kaki kepada wanita hamil *dan mengandung. Ia memberi bekalan kalsium dan magnesium untuk badan terutama kepada wanita hamil. Kandungan Vitamin D yang terdapat dalam Ostematrix membantu*penyerapan kalsium *kepada tulang.

Hubungi 017-9506861 sms / whatsapp

Friday, January 24, 2014

JERAWAT DI BAHAGIAN TERSEMBUNYI LEBIH SUKAR DIRaWAT




Sebut sahaja JERAWAT, pasti ramai yang menarik muka tanda tidak suka.Apa tidaknya,penampilan boleh terjejas walaupun  hanya 'SEBIJI' Jeraawat yang tumbuh.Selain di wajah, bahagian tubuh lain seperti di leher, dada, punggung, bahu antara bahagian yg turut menjadi sasaran kepada timbulnya jerawat.

Bahkan , mereka yang menghadapi,  masalah tersebut. Jika masalah jerawat diwajah sering kali diperkatakan kali ini..Iman Beauty Store memfokuskan kepada jerawat di bahagian tubuh yang terselindung pula.Sebabnya walaupun tumbuh dibahagian  badan  tidak dapat dilihat kerana terlindung dengan pakaian, namun begitu ia turut mengundang pelbagai masalah seperti ketidakselesaan dan sebagainya.

GAYA HIDUP JADI PUNCA 


 Selain stress, masalah hormon, gaya hidup kurang sihat dan sebagainya antara faktor penyebab munculnya jerawat di tubuh selain disebabkan oleh masalah peluh dan pakaian ketat. Sebagai contoh, pakaian ketat boleh menyebabkan  iritasi kepada bahagian - bahagian  yang sudah bermasalah. Justeru,bagi lelaki  dan perempuan yang aktif secara fizikal lebih mudah menghadapi masalah jerawat di badan.

Ketika pakaian ketat dikenakan, badan berpeluh sehingga kulit bercampur dengan  minyak semulajadi  yang dihasilkan kulit sehingga membentuk lapisan yang menyumbat liang - liang roma. Selain itu, jerawat yang tumbuh di tubuh lelaki  boleh berlaku  akibat kesan sampingan  daripada steroid.

ATASI JERAWAT dengan SHAKLEE

zinc complex 120tablet



Mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. Di samping itu kepadanya, zink juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.


Vitamin C Plus 180tablet


Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk.



Alfalfa complex 330Tablet
Alfalfa fungsinya untuk detoks dan mengeluarkan toksin-toksin yang berkumpul dalam badan.


Bagaimana untuk dapatkan??


sms / whatsapp 017-9506861
add saya & pm di facebook : Nor Azlina Ina
instagram : Storvitaminsid
kawasan cod : Sekitar Kuantan
bagi diluar kawasan Pengeposan ke seluruh malaysia  : menggunakan poslaju / Gdex / citilink

5 TIPS PEMAKANAN KULIT CANTIK

Dalam menjaga kelembutan, kehalusan dan kecerahan kulit makanan di dapur sama pentingnya dengan krim perawatan kulit yang kita sering gunakan. Menurut dermatologi dari Miami Leslie Baumann, MD, yang diambil dari prevention.com, nutrisi yang baik merupakan asas untuk kesihatan kulit. Oleh itu, semestinya anda perlu tahu apa makanan sihat untuk kulit, bukan?Terdapat banyak langkah untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik. Oleh itu, hari ini kami mahu berkongsi lima jenis makanan yang boleh bantu anda mendapatkan kulit yang sihat, cantik dan berseri!
Lima jenis makanan tersebut ialah :

Salad
GrilledChickenSaladBowl




  * Enam helai daun salad mengandungi 100 peratus keperluan Vitamin A harian kita. Vitamin ini berfungsi meremajakan kulit dengan cara meningkatkan pergantian sel. Selain itu, kandungan kalium dalam salad juga menambah zat kulit dan meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki aliran darah.

Strawberry


  * Secawan strawberrry menyediakan 130 peratus Vitamin C iaitu zat yang kuat untuk meningkatkan pengeluaran serat kolagen. Fungsi kolagen adalah untuk membantu kulit tetap tegang dan lembut. Semakin banyak Vitamin C bererti semakin sedikit garis-garis yang muncul di kulit. Gadis dengan pengambilan Vitamin C yang rendah berpotensi tinggi untuk memiliki kulit kering dan berkerut.

Tomato


  * Kajian menunjukkan peserta yang makan lima sudu pasta tomato kaya lycopene setiap hari selama tiga bulan memiliki perlindungan 25 peratus lebih banyak terhadap pancaran sinar matahari. Selain itu, makanan ini juga menjadikan kulit mempunyai lebih banyak kolagen untuk mencegah kulit daripada kendur.




Soya
Soya_LS





tempe1
  * Kajian menunjukkan, kedutan halus dan ketegangan kulit akan meningkat apabila perempuan berusia di akhir 30- an dan 40-an. Oleh itu, anda digalakkan makan makanan yang kaya dengan isofl avon soya yang dikenali dengan aglycone seperti tempe.

Epal merah/hijau



  * Quercetin, antioksida yang banyak terkandung dalam kulit epal berupaya melindungi kulit daripada pancaran sinar UVB yang boleh membawa kepada berlakunya kanser kulit.



 

Wednesday, January 22, 2014

imanbeautystore : penyebab jerawat

imanbeautystore : penyebab jerawat
Jerawat di wajah adalah sejenis penyakit kulit yang terjadi akibat gangguan pada kelenjar-kelenjar sebaceous iaitu kelenjar yang terdapat di dalam kulit dan mengeluarkan sebum atau minyak untuk meliputi permukaan kulit anda.

Biasanya kelenjar ini akan menghasilkan jumlah minyak yang mencukupi untuk menjaga kulit anda supaya sihat,berkilat dan muda.

sebaceous glandRembesan minyak berlebihan yang dikeluarkan oleh kelenjar minyak menyebabkan kulit jerawat.

Hormon DHT penyebab munculnya jerawat


Kehadiran hormon DHT(dihydro testosterone) 
menyebabkan kelenjar ini menghasilkan jumlah minyak yang berlebihan .Hasil akibat kenaikan hormon DHT menyebabkan rangsangan berlebihan kepada kelenjar minyak dan minyak ini berkumpul dalam liang dan akhirnya liang itu tersumbat, menyebabkan anda berjerawat.
DHT adalah punca Jerawat lelaki dan wanita pada sebarang usia.

Muka bersih dari jerawat

free acne
Jerawat di muka tidak mengenal kulit. Ia memberi kesan kepada semua peringkat umur,bangsa,status sosioekonomi dan jantina semasa hayat mereka.
Masalah jerawat muka tidak mengancam nyawa anda, tetapi anda akan bersetuju jika anda mengalami jerawat yang teruk ia akan mengubah penampilan dan harga diri. Ia akan meninggalkan kesan parut pada permukaan kulit dan iai menimbulkan kesan yang agak memalukan terutama wanita.
Malangnya, pengetahuan tentang jerawat adalah terhad. Memahami punca-punca merupakan satu komponen penting dalam kejayaan mencegah, merawat untuk jerawat.
Jerawat boleh dilihat di bahagian muka, leher, dada atau belakang anda. Pada asasnya ia membengkak dengan bengkak-bengkak kecil yang kemerah-merahan, kehitaman ataupun benjol merah dan mula berisi nanah selang beberapa hari kemudian.
Umumnya, masalah jerawat muka anda berlaku kerana proses radang pada tisu di bahagian dalam kelenjar minyak kulit. Jangkitan ini berlaku apabila liang tersumbat. Jika liang tersumbat itu tertutup, ia menjadi whiteheads, tetapi jika liang itu masih terbuka, ia menjadi satu blackheads- noda hitam jerawat. Anda mungkin mempunyai jerawat ringan dan tidak berlaku keradangan kulit dan sekali-sekala terjadi whiteheads dan bintik hitam(blackheads). Radang jerawat berlaku apabila whiteheads dijangkiti dengan bakteria dan membengkak, menghasilkan jerawat dan pustul. Malangnya, kadangkala anda berhadapan dengan masalah jerawat yang teruk keradangannya mengakibatkan sista dan pustul. Keadaan ini mungkin memerlukan rawatan oleh seorang pakar kulit atau aestetik(antiaging) untuk menghalang parut yang mencacatkan.

Faktor faktor penyebab timbulnya jerawat

Faktor timbulnya jerawat anda sering dikaitkan dengan masalah ketidakseimbangan hormon, pemakanan, persekitaran, penyakit keturunan, psikologi, pra-haid atau pun jangkitan bakteria.
Kulit jerawat menimpa seawal usia remaja anda yang sedang dalam proses kematangan, iaitu sekitar umur 12-16 tahun. Semasa remaja menjalani proses matang, berlaku perubahan keseimbangan hormon di mana hormon testosteron mula dihasilkan dan bertukar menjadi dihidrotestosteron (DHT) di dalam kulit. Jenis jerawat yang tumbuh pada masa ini pula dipanggil acne vulgaris.
Ada kalanya anda akan mendengar masalah resdung juga dianggap sebagai punca yang mengakibatkan individu tersebut menghidap masalah jerawat.
Resdung adalah sejenis alahan. Simptom resdung ini menyebabkan hidung, mata dan kulit muka mengalami kegatalan yang teramat. Resdung terangsang akibat bahan-bahan punca alahan seperti habuk atau bila terdapatnya perubahan cuaca atau suhu di mana hidung akan mula berair, mata dan kulit muka pula akan kegatalan
Apabila anda menggaru kulit muka dengan kuku, barulah ia menjadi punca akibat timbulnya jerawat, iaitu melalui jangkitan kuman yang dibawa oleh kuku ke atas kulit muka anda. oleh itu anda tidak boleh beranggapan dengan merawat resdung masalah jerawat anda akan terhapus.

Jenis-jenis jerawat-gambar

acne type

Macam macam jenis jerawat

  • Whiteheads-jenis jerawat yang kekal dibawah permukaan kulit
  • Blackheads-jerawat timbul ke permukaan kulit dan kehitaman
  • Papul-benjol kecil berwarna merah jambu,mungkin sakit jika disentuh
  • Pustul-berwarna kemerahan dipangkal dan bernanh di bahagian atas
  • Nodul-jerawat besar dan padu,menyakitkan,terdapat dibawah kulit
  • Sista(jerawat dalam )-jerawat bernanah yang dalam,menyakitkan dan meninggalkan parut.

BERIKUT merupakan set cadangan shaklee
Set Kecantikan:


1.  B complex(120tablet)-untuk mengatasi kulit kering, mengawal jerawat dan menaikkan seri muka, ala-ala "glowing" gitu.

2. Vitamin C (180tablet)- meningkatkan pembentukkan kolagen, mengahalang kedutan, mencerahkan kulit dan mencegah pigmen terbentuk.

3.Vitamin E (120tablet) - anti penuaan, mencerahkan kulit dan membantu menghilang kan parut.
Ketiga-tiga vitamin ni merupakan vitamin wajib yang perlu anda ambil untuk mencantikkan diri dari dalam.


Jika ada budget, boleh la add on,

a. Alfafa complex (330tablet) - masalah jerawat yang teruk(mencuci dalaman
 badan)
b.ESP-memudarkan parut, membantu menghasilkan sel-sel kulit baru dengan cepat

c.GLA COMPLEX (60SOFTGEL)-mengurangkan jeragat

bagi yang ade masalah seperti :

i.Jerawat yang teruk - anda di galakkan mengambil Alfafa + ESP
ii.Masalah jeragat - GLA+ ESP
iii.Kulit kusan dan tak sekata - ESP


hubungi saya sekarang 017-9506861 (whatsap @ sms sahaja)


penyebab jerawat

penyebab jerawat
Jerawat di wajah adalah sejenis penyakit kulit yang terjadi akibat gangguan pada kelenjar-kelenjar sebaceous iaitu kelenjar yang terdapat di dalam kulit dan mengeluarkan sebum atau minyak untuk meliputi permukaan kulit anda.

Biasanya kelenjar ini akan menghasilkan jumlah minyak yang mencukupi untuk menjaga kulit anda supaya sihat,berkilat dan muda.

sebaceous glandRembesan minyak berlebihan yang dikeluarkan oleh kelenjar minyak menyebabkan kulit jerawat.

Hormon DHT penyebab munculnya jerawat


Kehadiran hormon DHT(dihydro testosterone) 
menyebabkan kelenjar ini menghasilkan jumlah minyak yang berlebihan .Hasil akibat kenaikan hormon DHT menyebabkan rangsangan berlebihan kepada kelenjar minyak dan minyak ini berkumpul dalam liang dan akhirnya liang itu tersumbat, menyebabkan anda berjerawat.
DHT adalah punca Jerawat lelaki dan wanita pada sebarang usia.

Muka bersih dari jerawat

free acne
Jerawat di muka tidak mengenal kulit. Ia memberi kesan kepada semua peringkat umur,bangsa,status sosioekonomi dan jantina semasa hayat mereka.
Masalah jerawat muka tidak mengancam nyawa anda, tetapi anda akan bersetuju jika anda mengalami jerawat yang teruk ia akan mengubah penampilan dan harga diri. Ia akan meninggalkan kesan parut pada permukaan kulit dan iai menimbulkan kesan yang agak memalukan terutama wanita.
Malangnya, pengetahuan tentang jerawat adalah terhad. Memahami punca-punca merupakan satu komponen penting dalam kejayaan mencegah, merawat untuk jerawat.
Jerawat boleh dilihat di bahagian muka, leher, dada atau belakang anda. Pada asasnya ia membengkak dengan bengkak-bengkak kecil yang kemerah-merahan, kehitaman ataupun benjol merah dan mula berisi nanah selang beberapa hari kemudian.
Umumnya, masalah jerawat muka anda berlaku kerana proses radang pada tisu di bahagian dalam kelenjar minyak kulit. Jangkitan ini berlaku apabila liang tersumbat. Jika liang tersumbat itu tertutup, ia menjadi whiteheads, tetapi jika liang itu masih terbuka, ia menjadi satu blackheads- noda hitam jerawat. Anda mungkin mempunyai jerawat ringan dan tidak berlaku keradangan kulit dan sekali-sekala terjadi whiteheads dan bintik hitam(blackheads). Radang jerawat berlaku apabila whiteheads dijangkiti dengan bakteria dan membengkak, menghasilkan jerawat dan pustul. Malangnya, kadangkala anda berhadapan dengan masalah jerawat yang teruk keradangannya mengakibatkan sista dan pustul. Keadaan ini mungkin memerlukan rawatan oleh seorang pakar kulit atau aestetik(antiaging) untuk menghalang parut yang mencacatkan.

Faktor faktor penyebab timbulnya jerawat

Faktor timbulnya jerawat anda sering dikaitkan dengan masalah ketidakseimbangan hormon, pemakanan, persekitaran, penyakit keturunan, psikologi, pra-haid atau pun jangkitan bakteria.
Kulit jerawat menimpa seawal usia remaja anda yang sedang dalam proses kematangan, iaitu sekitar umur 12-16 tahun. Semasa remaja menjalani proses matang, berlaku perubahan keseimbangan hormon di mana hormon testosteron mula dihasilkan dan bertukar menjadi dihidrotestosteron (DHT) di dalam kulit. Jenis jerawat yang tumbuh pada masa ini pula dipanggil acne vulgaris.
Ada kalanya anda akan mendengar masalah resdung juga dianggap sebagai punca yang mengakibatkan individu tersebut menghidap masalah jerawat.
Resdung adalah sejenis alahan. Simptom resdung ini menyebabkan hidung, mata dan kulit muka mengalami kegatalan yang teramat. Resdung terangsang akibat bahan-bahan punca alahan seperti habuk atau bila terdapatnya perubahan cuaca atau suhu di mana hidung akan mula berair, mata dan kulit muka pula akan kegatalan
Apabila anda menggaru kulit muka dengan kuku, barulah ia menjadi punca akibat timbulnya jerawat, iaitu melalui jangkitan kuman yang dibawa oleh kuku ke atas kulit muka anda. oleh itu anda tidak boleh beranggapan dengan merawat resdung masalah jerawat anda akan terhapus.

Jenis-jenis jerawat-gambar

acne type

Macam macam jenis jerawat

  • Whiteheads-jenis jerawat yang kekal dibawah permukaan kulit
  • Blackheads-jerawat timbul ke permukaan kulit dan kehitaman
  • Papul-benjol kecil berwarna merah jambu,mungkin sakit jika disentuh
  • Pustul-berwarna kemerahan dipangkal dan bernanh di bahagian atas
  • Nodul-jerawat besar dan padu,menyakitkan,terdapat dibawah kulit
  • Sista(jerawat dalam )-jerawat bernanah yang dalam,menyakitkan dan meninggalkan parut.

BERIKUT merupakan set cadangan shaklee
Set Kecantikan:


1.  B complex(120tablet)-untuk mengatasi kulit kering, mengawal jerawat dan menaikkan seri muka, ala-ala "glowing" gitu.

2. Vitamin C (180tablet)- meningkatkan pembentukkan kolagen, mengahalang kedutan, mencerahkan kulit dan mencegah pigmen terbentuk.

3.Vitamin E (120tablet) - anti penuaan, mencerahkan kulit dan membantu menghilang kan parut.
Ketiga-tiga vitamin ni merupakan vitamin wajib yang perlu anda ambil untuk mencantikkan diri dari dalam.


Jika ada budget, boleh la add on,

a. Alfafa complex (330tablet) - masalah jerawat yang teruk(mencuci dalaman
 badan)
b.ESP-memudarkan parut, membantu menghasilkan sel-sel kulit baru dengan cepat

c.GLA COMPLEX (60SOFTGEL)-mengurangkan jeragat

bagi yang ade masalah seperti :

i.Jerawat yang teruk - anda di galakkan mengambil Alfafa + ESP
ii.Masalah jeragat - GLA+ ESP
iii.Kulit kusan dan tak sekata - ESP


hubungi saya sekarang 017-9506861 (whatsap @ sms sahaja)