Wednesday, October 30, 2013

Kesan kekurangan KALSIUM

Antara Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:
  * Otot & Saraf:
  * Kebas dan rasa yang mencucuk keliling mulut, jari-jari tangan dan kaki.
  * Kejang otot
  * Wheezing(pernafasan berdehit)
  * Susah menelan
  * Suara berubah akibat laryngospasm*Saraf:*
- Mudah marah, terjejas keupayaan intelektual, kemurungan, dan perubahan personaliti
-Letih
-Sawan
- Lain-lain pergerakan yang tidak terkawal
Jantung
- Sesak nafas
- Tanda-tanda lemah jantung...cepat penat
Kulit
- Rambut kasar
- kuku rapuh
- Psoriasis (sakit kulit)
- Kulit kering
*Lagi Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:*
  * *Kekejangan atau kram otot*
  * *sukar/susah nak tidur*
  * *Perasaan berdebar2*
  * *Eczema-penyakit kulit*
  * *Rapuh kuku*
  * *Sakit Sendi*
  * *Tekanan darah tinggi*
  * *Gigi reput*
  * *Paras Kolestrol timggi*
  * *Kebas-kebas kaki dan tangan*
  * *Rheumatiod arthritis*
  * *Rickets*

KELEBIHAN KALSIUM (OSTEMATRIX)









Mengikut kajian pengambilan Kalsium adalah paling baik jika diambil bersama dengan dengan Magnesium. Penyerapan Kalsium akan jadi paling baik dengan kehadiran Magnesium. Kekurangan Magnesium memberi kesan kepada kemampuan tubuh mengawal penggunaan Kalsium. Pengambilan Kalsium dan Magnesium yang tidak seimbang juga boleh menyebabkan penyakit batu karang.
Perasan tak bila orang cakap pasal OsteMatrix (Kalsium/Magnesium), mesti akan cakap, mudah untuk tidur lena dengan kalsium? Mestilah kena perasan sebab dengan kehadiran MAGNESIUM, satu-satunya mineral yang diperlukan oleh setiap sel di dalam tubuh kita ni. Mudah untuk tidur dan tidur dengan lena sebab otot-otot dapat rehat, semua dah release dah pastu bangun pagi pun rasa segar sihat aja. Bertenaga, mengurangkan risiko kanser. Memang terbaiklah.





"Kenapa mesti ambil Kalsium yang mengandungi Magnesium?"
Tulang-tulang rangka kita ni ibarat bank, jadi kita perlukan calcium sebagai simpanan untuk penuhkan akaun bank kita. Takkan lah kita ada akaun tapi dalam tu takda simpanan. Pelik gamaknya kalau takda simpanan, kan??? Jadi Magnesium ni, ibarat aplikasi m2u, cimbclicks, atm machine dan para pekerja bank yang tolong proses duit simpanan kita tu. Jadi Magnesium berfungsi sebagai "TRANSPORTER". Tanpa magnesium, Kalsium tak dapat diangkut dalam darah kita dengan efektif. Jadi kalau kurang magnesium, adalah kawasan-kawasan dalam badan tulang temulang kita ni yang Kalsium tak dapat nak sampai.
Oleh itu, sangatlah penting untuk pastikan bila nak pilih supplement Kalsium tu, kena pastikan mesti ada Magnesium sekali. Kalau hanya Kalsium semata-mata, lebih baik duit uols disimpan kat dalam bank simpanan Maybank, Cimb je :P Tak nak amek supplement Kalsium? Jadi kena pastikan uols minum susu, produk-produk tenusu untuk memastikan body uols tu dapat faedah kalsium. Pastu kena pastikan juga diet harian tu mengandungi cukup keperluan magnesium. Kalau tak, jadilah macam kekanda Ali Baba, REPUT TULANGGGGG.

TESTIMONI OSTEMATRIX 



Monday, October 28, 2013

EKZEMA

rawat ekzema anak dengan shaklee*Segeralah merawat Ekzema!

Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik.

Jangan susah hati. Shaklee ada pelbagai vitamin yang mampu mengembalikan kecerian yuools. Sebelum tu mari kita mengetahui sedikit info mengenai ekzema ni.

Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Penyakit ini ada kaitan dengan tindakbalas hipersensitif pada bahagian kulit, iaitu organ terbesar pada tubuh manusia.

Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik.

Ekzema ini selalu terjadi di kalangan bayi dan kanak-kanak. Kulit akan menjadi gatal dan melepuh, berair dan jika digaru terlalu kuat boleh berdarah.Punca ekzema ini dari kecacatan struktur dan imun yang ada pada gen, yang akan menjejaskan sistem pertahanan kulit. Biasanya kawasan yang mudah terkena ekzema adalah muka, siku dan lutut,. Oleh kerana benteng pertahanan kulit amat sedikit, memudahkan bahan perengsa dan alergen menembusi benteng kulit dan menyebabkan ekzema. 

Penyakit ini boleh dihidapi pelbagai lapisan umur, termasuk kanak-kanak. Biasanya ia lebih banyak dihidapi kanak-kanak berusia kurang dua tahun. Ekzema adalah masalah kesihatan yang ada kaitan dengan penyakit genetik (diwarisi dari ibu bapa).
Jom kita baca cara merawat ekzema dan sakit kulit dengan Shaklee mengikut peringkat umur. 

Antara produk Shaklee yang boleh membantu mengurangkan masalah ini ialah :

*Meal Shakes* 
»mampu mengurangkan masalah ekzema dengan membantu membaik pulih sel sel badan agar sihat dan sempurna. Pesakit ekzema lazimnya mengalami pertumbuhan sel sel abnormal. Jadi, pengambilan Meal Shakes dapat membantu menghasilkan sel yang lebih sihat dan normal. Jika diamalkan secara konsisten, insyaAllah memang ada yang pulih sepenuhnya. Meal Shakes yang lengkap dengam multivitamin, protin, kalsium dan serat boleh diambil bermula dari kanak kanak setahun hingga dewasa. Sumber Meal Shakes adalah susu lembu.

*OmegaGuard*
» meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru paru serta jantung. Dengan kelebihan meningkat sistem imun ini OmegaGuard dapat membaiki alahan kulit pesakit ekzema. EPA dan DHA dari omega guard juga mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi. Emosi yang tidak terkawal juga merupakan faktor utama ekzema. Sumber OmegaGuard Shaklee adalah dari laut dalam iaitu ikan sardin, mackerel, herring dan anchovies. Penyelidikan lanjut mengenai ikan laut sejuk menunjukkan, ikan dari air laut mengandungi asid lemak tidak tepu yang sangat tinggi, iaitu EPA dan DHA yang boleh merendahkan lemak dalam darah dan merawat penyakit lelah dan alahan kulit dengan berkesan. 
*
**Vita-E Complex* 
»Shaklee adalah 400iu mengandungi sumber semulajadi vitamin E "d alpha tocopheryl" dan "d alpha tocopherol" yang aktif secara fisiologi dari minyak soya organik, minyak biji gandum, minyak safflower, bayam dan badam. Vitamin E mempunyai kehebatan dalam memperbaiki parut. Memandangkan dos adalah untuk orang dewas, kapsul vitamin E boleh dipecahkan dan disapu pada luka dan kesan ekzema. InsyaAllah kesan ekzema akan cepat pulih dan parut semakin hilang. 

*Herbal Blend *
»pula multipurpose cream yang cepat kering, nyaman, bermentol dan tidak melekit. Jadi kanak-kanak lebih selesa dan memberi kelegaan. Krim ni menenangkan dan melembutkan kulit yang kasar termasuklah lutut, siku, tumit dan kesan ekzema. Herbal blend diperbuat dari sage, horse chestnut, yarrow dan rosemary. Jadi pengguna harus juga waspada pada alahan sumber asas semua produk yang dicadangkan supaya hasilnya menakjubkan dan tidak mengecewakan.

CADANGAN PENGAMBILAN BAGI PESAKIT EKZEMA
( BAYI/KANAK2/DEWASA)
"
*Pengambilan Suplemen Shaklee Mengikut Peringkat Umur*

"1. Bayi"
Ibu yang menyusukan bayi yang mengalami masalah ekzema boleh ambil Meal Shakes/ESP dan OmegaGuard. Selain bagus untuk ibu, bayi juga terima secara tidak langsung melalui  susu ibu.
Herbal Blend dan Vita-E juga boleh disapu kepada tempat yang berlaku ekzema.

"2. Kanak-kanak"
OmegaGuard boleh diberikan kepada kanak-kanak 1/2 tahun untuk kawal dan rawat masalah ekzema.
Mealshake juga boleh diberikan untuk baiki kulit yang rosak dan berparut. Herbal Blend dan Vita-E juga boleh disapu kepada tempat yang berlaku ekzema.

"3. Remaja dan Dewasa"
Dicadangkan kesemua suplemen di atas dan boleh ditambah dengan Alfalfa kerana Alfalfa kaya dengan kandungan klorofil yang dapat membantu masalah penyakit kulit seperti ekzema.

Tidak semestinya diambil kesemua yang dicadangkan..boleh dipilih mengikut bajet anda :)

Sms / whatsapp 0179506861
Utk dapatkan harga diskaun menarik!!

Wednesday, October 23, 2013

BOROI Berisiko Penghidap DIABETES

Lelaki boroi berisiko hidap diabetes

Perut yang kempis dan kemas bukan saja menambah keyakinan diri seorang lelaki malah yang lebih penting ia mencerminkan kesihatan pemilik tubuh tersebut. Maka tidak hairanlah ramai di kalangan lelaki berusaha untuk mengekalkan perut yang kempis dan kemas,namun kebanyakannya gagal. Terdapat kajian membuktikan bahawa lelaki yang memiliki tumpuan lemak dikawasan perut atau disebut juga memiliki bentuk tubuh seperti buah epal, lebih berisiko terkena penyakit diabetes, angin ahmar dan jantung.
Sebelum mentafsir kegemukan dan kaitannya dengan beberapa penyakit berbahaya,seharusnya kaum lelaki mengambil inisiatif dengan melakukan ujian BMI (indeksjisim tubuh) pada diri sendiri. Ini bagi menentukan tahap kegemukan badan seseorang.
Cara mengira BMI, berat (kilogram) dibahagikan dengan ketinggian (meter),apabila individu itu berada pada tahap lebih daripada 30 maka, dikategorikan sebagai berat badan berlebihan atau obesiti. Bagaimanapun, ia kadang kala tidakbegitu tepat terutama bagi orang yang berotot iaitu mereka yang kuat bersenam.Apa yang terjadi ialah BMI golongan ini mungkin tinggi iaitu antara 25 hingga30 tetapi mereka ini dikategorikan sihat. Masalahnya ialah pada lelaki yang kurus tetapi memiliki perut yang buncit atau dalam istilah perubatannya dipanggil ‘central obesity’. Bagi masyarakat Asia,saiz ukur lilit yang ideal bagi lelaki ialah kurang daripada 90 sentimeter (sm)manakala bagi wanita ialah 80 sm, jika lebih dari itu dipanggil ‘centralobesity’.
Ada kaitan dengan penyakit jantung
Walaupun ramai yang mempunyai stigma bahawa perut lelaki yang buncit berkaitrapat dengan penyakit jantung, buncit sebenarnya memberi lebih risiko untuk mendapat penyakit diabetes. Perut buncit dikatakan berkaitan dengan penyakit jantung tetapi ia sebenarnya bukanlah secara langsung. Jika dikatakan kegemukan tubuh keseluruhan, ia secara langsung berkaitan dengan penyakit jantung. Sindrom tersebut dinamakan sindrom metabolik. Antara penyakit lain yang berisiko secara tidak langsung ialah darahtinggi, pradiabetes dan kolesterol tinggi. Semua ini ada berkaitan dengan jantung. Contohnya jika seseorang itu menghidapi darah tinggi, individu terbabit boleh terkena serangan jantung dan diabetes.
Faktor utama buncit ialah disebabkan oleh pemakanan yang tidak seimbang dankurangnya bersenam. Kedua-dua ini menyebabkan lelaki berisiko tinggi menghidapkencing manis dan masalah kolesterol. Apa yang pasti masalah ini adalah antarafaktor risiko untuk mendapat masalah jantung.
Ubah gaya hidup
Secara umumnya, seorang lelaki itu harus kurangkan makanan yang bergoreng dankolesterol tinggi. Kurangkan pemakanan yang berunsur karbohidrat seperti nasiputih, roti putih, kentang, kuih-muih serta kurangkan pemakanan yang berkalori tinggi seperti berlemak atau berminyak. Disyorkan mengambil lebih sayur-sayuran dan buah-buahan seperti epal, betik dan buah limau namun tidak digalakkan ialah tembikai, mangga serta durian.
Para lelaki juga digalakkan memakan lebih protein daging putih seperti ikan dan ayam (bukan bergoreng) serta kurangkan mengambil daging merah. Jangan mengamalkan pengambilan minuman yang bergas kerana ia mengandungi gula yangterlalu tinggi. Gaya hidup pula mesti berubah dengan melakukan senaman 30 minit seharisekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Senaman yang disyorkan ialah berjalansecara cepat. Sekiranya seseorang lelaki itu telah disahkan menghidap penyakitdiabetes atau jantung, mereka masih boleh melakukan senaman dan mengamalkancorak pemakanan yang lebih sihat, cuma sebagai tambahan, mereka perlu mengambilubat-ubatan tertentu untuk mengawal penyakit mereka.
Apabila seorang lelaki semakin meningkat usia, hormon testosteron semakin berkurangan, oleh itu mereka lebih cenderung untuk gemuk terutama di bahagian pinggang. Secara kesimpulannya, orang buncit sebenarnya meninggikan risiko untuk mendapat penyakit diabetes jika ia tidak dikawal melalui pemakanan dan senaman.

**SAYA SYORKAN KEPADA MEREKA YANG MEMPUNYAI PERUT BOROI DENGAN MENGAMBIL OMEGA GUARD SHAKLEE.. IA MAMPU MEMBAKAR LEMAK2 SEKITAR PERUT YANG BERMASALAH & Juga MenGAWAL SELERA MAKAN YG BERLEBIHAN. 


hubungi sekarang...

SMS / WHATSAPP 0179506861 (INA) .

B Complex shaklee

*1) Anti stress

Apabila kite stress urat-urat muka kite bekerja lebih kuat berbanding urat-urat ketika kita senyum, dan bila stress kite cenderung mengerutkan muka. Kerutan-kerutan stress itu boleh menyebabkan kedut-kedut pada wajah. Stress juga boleh menyebabkan jerawat. Tiada stress, tiadalah jerawat.*

**2) Membantu melindungi kulit dari pancaran matahari*

Salah satu punca kulit kusam adalah terlalu banyak terdedah pada matahari. Kulit ini kalau kusam memang mengambil masa ntk dipulihkan, pengambilan B-Complex sememangnye langkah bijak. Lebih B-Complex diperlukan oleh orang yang terdedah kepada matahari kerana B-Complex bertanggungjawab sebagai pewarna kulit (melanin) yang rosak bila kulit 'tan'..

*3) Melancarkan perjalan darah *

Anda sume tentu tahu kan perjalanan darah yg baik menmpkkan wajah lebih muda. Sebab tu la kalau kita pergi buat facial, die end up treatment dengan facial massage. Kenapa?? Kerana dia nak stimulate blood circulation kita. Perjalanan darah yg baik membantu kite kelihatan lebih muda, dan menghilangkan tekanan pada badan dan wajah.

Datin Norjuma dah amalkan sejak kecil lagi. Anda bila lagi :)

Pengambilan vitamin semulajadi adalah kaedah yang paling selamat untuk kita mendapatkan kulit yang cantik, di samping meningkatkan tahap kesihatan kita. Sebelum mengambil apa-apa supplemen, pastikan anda kenalpasti dulu kandungannya yer, jangan ingat nak cantik sahaja.
Kalau cantik sekarang, tapi pelbagai penyakit menyerang di kemudian hari, apalah gunanya kan. Semua orang nak cantik, tapi cantik dan sihat biarla seiring.

Hubungi sy segera!
0179506861 (ina)
Sms / whatsapp

Tuesday, October 22, 2013

DARAH RENDAH

*SIAPA YANG MEMERLUKAN VITA-LEA??*

  * individu yang mementingkan kesihatan
  * menigkatkan sistem imunisasi
  * wanita yang sedang hamil
  * wanita yang menyusukan anak
  * wanita yang baru lepas bersalin
  * membantu proses pembesaran terutama golongan remaja
  * individu yang mengalami sakit-sakit badan, sendi dan kekejangan kaki
  * individu yang mempunyai berat badan berlebihan
  * individu yang ingin membina badan atau kekurangan berat badan
  * menambah selera makan
*DIGALAKKAN BAGI PENGIDAP:*

  * anemia(kurang darah merah)
  * tekanan darah rendah
  * diabetes
  * hiperthyroidisma dan hipothyrodisme
  * pedresi?kegelisahan
  * alzheimer/lemah daya ingatan
  * insomnia/masalah tidur
  * parkinson
  * osteoporosis/rapuh tulang
  * mati pucuk
  * masalah prostat
  * kemandulan
  * PMS

Tempahla sekarang!!
017-9506861
Sms / whatsapp

Monday, October 21, 2013

RESDUNG

Alahan (Resdung atau *resah hidung*) ialah satu fenomena di mana seseorang menjadi alah (alergi) kepada pelbagai agen persekitaran seperti debu, habuk atau biji-biji debunga yang selalu dikaitkan dengan kejadian alahan ini.

*Beberapa agen lain yang boleh menyebabkan alahan termasuk pelbagai jenis

1. bijirin2. bulu binatang3. beberapa jenis bahan pelarut kimia4. Asap rokok5. habuk kapur tulis6. debu tanah dan udara yang tercemar
*Antara gejala-gejala yang kelihatan ialah:*
  * Hidung tersumbat dan berbau busuk
  * Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung
  * Hidung kerap berair walaupun tidak selsema
  * Kerap bersin terutama di waktu pagi
  * Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata
  * Sakit tekak secara berpanjangan serta berulang
  * Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan
  * Kerap sakit kepalaDalam keadaan alahan biasa, rembesan hidung yang pekat dan bernanah tidak mungkin berlaku kecuali terjadi jangkitan. Seseorang mungkin akan kehilangan deria bau dan rasa apabila hidung tersumbat berterusan. 
Jadi apa yang Shaklee cadangkan bagi mengatasi dan mencegah masalah sinus dan resdung? 

Terdapat 3 jenis suplemen hebat untuk mengatasi resdung iaitu Alfalfa Complex, Vitamin C dan B-Complex. Bagaimana ketiga-tiga suplemen ini bertindak untuk mengatasi resdung?

Untuk semua penghidap resdung, cubalah rasai kehebatan tiga serangkai ini, pasti tidak mengecewakan. InsyaAllah. Jom review pengguna Set Resdung (Set G Shaklee) yang telah bebas resdung!

Sunday, October 20, 2013

BATU KARANG

*Apa itu penyakit BATU KARANG?

Penyakit batu karang bukanlah sesuatu yang asing di Malaysia terutamanya. Batu karang atau “renal stone” membawa maksud terdapat batu di buah pinggang atau salur kencing  seseorang. Batu ini terbentuk apabila terdapat mendakkan mineral dalam air kencing. Selalunya kaum lelaki lebih cenderung untuk mendapat penyakit ini, namun kaum wanita juga juga tidak terkecuali dari mendapat penyakit ini.

*Bagaimana boleh terjadi?*
Batu karang terbentuk disebabkan beberapa faktor. Faktor yang utama adalah  disebabkan tubuh seseorang itu kurang air. Ini terjadi mungkin disebabkan kurang nya meminum air dan banyak berpeluh. Selainnya, batu karang juga berpotensi untuk terbentuk apabila seseorang memakan banyak makanan yang mengandungi protein seperti daging merah, makanan yang masin, minum banyak kopi dan teh dan sebagainya. Batu karang juga lebih mudah terbentuk apabila seseorang itu mumpunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi.

*Tanda-tanda seseorang mempunyai batu karang*

Kebiasaannya batu-batu yang bersaiz kecil akan keluar dari tubuh seseorang melalui air kencing. Namun, sekiranya batu ini mempunyai saiz yang agak besar, ia akan mula tersekat dalam salur kencing dan menyebabkan individu itu berasa tidak lawas apabila kencing, kencing yang sedikit, kerap kencing dan juga sakit yang tidak tertahan yang dapat dirasai di bahagian belakang pinggang. Selain itu, individu itu mungkin juga akan demam, muntah-muntah, loya, kencing berdarah dan berasa sakit apabila kencing.

*Cara merawat dan mengatasi*

Batu karang yang tidak terkeluar melalui air kencing memerlukan rawatan yang membolehkan batu itu keluar dari buah pinggang atau salur kencing yang tersumbat. Doktor akan memberi ubat tahan sakit untuk mengurangkan sakit yang dialami pesakit. Kemudian, pembedahan kecil diperlukan untuk membuang batu karang itu.

*Nasihat pencegahan*

Untuk mengelakkan dari perkara ini terjadi, dinasihatkan supaya seseorang itu meminum banyak air setiap hari terutamanya mereka yang melakukan pekerjaan yang menyebabkan mereka cepat berpeluh dan terdedah kepada panas matahari seperti penoreh getah dan nelayan. Kita juga disarankan unutk meminum air sebanyak 2.5-3 liter sehari. Selain itu, hendaklah mengurangkan pemgambilan mekanan dan minuman seperti daging merah, kopi dan teh.
*Vitamin Shaklee**
*Sekarang jom kita tengok details mengenai vitamin shaklee yang boleh digunakan untuk merawat penyakit batu karang

Fungsi setiap Vitamin

B-Complex - menurunkan oksalat (garam mineral) yg membentuk batu karangVita-C - mengasidkan urin dan batu karang tidak akan terhasil dlm urin berasid

OsteMatrix - mengandungi Magnesium yg menurunkan oksalat & mencegah pembentukan batu karang

Alfalfa Complex - mengurangkan infeksi & inflamasi

Carotomax - menyembuhkan luka di urinari akibat batu karang

Lecithin - membekar lemak berlebihan yg mendorong pembentukan batu karang

Wednesday, October 16, 2013

KESIHATAN SENDI









untuk apa kita ambil AJHT ni??

- menggalakkan mobiliti
- meningkatkan fleksibiliti
- meningkatkan fungsi sendi
- menyokong kesihatan sendi untuk jangkamasa panjang

saya bukan beri 2 atau 3 sebab tapi saya beri 15 sebab mengapa AJHT untuk kesihatan sendi :
* AJHT mampu meningkatkan keselesaan sendi seawal 5 hari
* memberi keselesaan sendi hampir 28% lebih cepat daripada 1 jenama terkemuka
* 45% lebih berkesan meningkatkan keselesaan sendi dari 1 jenama terkemuka
* membantu mengekalkan tulang rawan
* bertindak seperti kusyen untuk melindungi tulang rawan
* memelihara tisu penyambung yang sihat
* melancarkan pergerakan harian
* menghalang pembentukan bahan kimia yang merosakkan tulang rawan
* 100% bebas kekerang
* 100% vegetarian (dari sumber tumbuh-tumbuhan semulajadi)
* hanya 2 caplets sehari
* 100% bebas kondroitin untuk penyerapan glukosamin yang lebih baik
* caplet yg mudah ditelan
* tiada perasa tiruan, pemanis atau pengawet
* bebas gluten.

##################

selain Advance joint Health membantu bg pesakit sendi,juga disarankan mengambil Osteomatrix.

- Mereka yang selalu mengalami sakit2 kaki, sakit2 sendi, sakit di bahagian tulang belakang, sejuk2 badan, rasa bisa di tapak kaki, kebas atau terasa seperti kaki dicucuk2 dengan jarum.
-- Mereka yang mudah keletihan dan tidur yang kurang membuatkan golongan ini mudah letih dan sukar untuk bangun tidur.

==========================


""Jaminan saya untuk anda:
1) FREE Consultation dan After Sale Service (bimbingan exclusive dari saya)
2) Harga Terbaik dan Mampu Milik

Hubungi saya sekarang:
WATSAPp/SMS : 017-9506861




FIBROID & CYST

FIBROID & CYST

    Apakah Ketumbuhan Fibroid?

*Ketumbuhan fibroid ialah sejenis ketumbuhan yang berlaku pada dinding rahim, khususnya pada lapisan otot. Sebenarnya, rahim mempunyai tiga lapisan.

1. Lapisan paling luar lapisan yang nipis yang dinamakan serosa
2. Bahagian tengahnya ialah lapisan otot atau myometrium yang boleh mengembang dan membesar ketika seseorang wanita sedang hamil. Ketika kandungan dalam peringkat pelahiran sebelum bersalin, otot ini akan menguncup untuk mengeluarkan bayi dan setelah bersalin, otot ini akan kuncup dan pulih seperti sediakala. Walaubagaimanapun, ketumbuhan boleh berlaku pada lapisan otot ini, iaitu ketumbuhan yang mengandungi tisu-tisu otot bercampur dengan tisu berserat atau tisu penyambung.

3. Lapisan paling dalam ialah lapisan endometrium. Lapisan ini sering berubah-ubah mengikut pusingan haid. Apabila seseorang wanita tidak hamil, maka sebahagian daripada lapisan endometrium akan luruh dan ia akan keluar bersama-sama dengan darah haid. Darah haid adalah campuran antara darah dengan tisu-tisu dan sel-sel dari lapisan endometrium, lendir serta kuman-kuman bakteria dan lain-lain. Biasanya, campuran ini dinamakan “darah kotor”. Sebenarnya, darah tidak akan menjadi 'kotor' sebelum ia keluar dan bercampur dengan bahan-bahan yang saya nyatakan tadi.

*Mengapa Tumbuh Fibroid?*

Ramai orang tertanya-tanya mengapa seseorang wanita ditumbuhi fibroid pada lapisan dinding rahim. Sebenarnya, punca bagi penyakit ini tidaklah diketahui, dan mengapa ia tumbuh pada sesetengah orang sedangkan yang lainnya tidak. *Ada satu kajian yang menunjukkan bahawa lebih kurang 25 peratus daripada wanita sebelum meninggal dunia akan menghidapi penyakit fibroid pada rahimnya tetapi tidak semua mengunjungi dan mendapat rawatan daripada doktor kerana kebanyakan fibroid ini tidak menimbulkan sebarang tanda atau menggangu kesihatan.*
Ada yang mengatakan, bahawa ketumbuhan fibroid ini sering berlaku di kalangan wanita yang *TIDAK BERKAHWIN*atau *LAMBAT KAHWIN* dan juga yang berkahwin tetapi *SUKAR MENGANDUNG* dan beranak. Saya juga sering menjumpai fibroid di kalangan wanita yang mengalami masalah ketidaksuburan atau kemandulan. Di samping ketumbuhan fibroid, mereka juga menghidap penyakit endometriosis, iaitu sejenis penyakit di mana darah kotor melimpah ke belakang rahim menyebabkan berbagai-bagai masalah pada saluran peranakan, kilang telur dan persekitaran rahim.

Mana yang timbul dahulu, fibroid ataupun masalah ketidaksuburan tidaklah diketahui. Bagaimanapun, apa *yang nyata masalah ketidaksuburan sering berkait rapat dengan ketumbuhan fibroid.*Walaupun demikian, wanita yang pernah beranak juga tidak terlindung daripada penyakit fibroid. Seringkali kita lihat di kalangan wanita yang menjangkau ke umur tiga puluhan atau empat puluhan dan setelah anak mereka besar walaupun mereka telah melahirkan mungkin empat atau lima orang anak selepas itu, mereka mendapati sukar untuk beranak lagi dan beberapa tahun kemudian mereka mengalami berbagai-bagai masalah serta gangguan haid, dan apabila diperiksa didapati mereka mengalami ketumbuhan fibroid.

*Fibroid Akibat Ketidakseimbangan Hormon*

Ada orang mengatakan, bahawa ketumbuhan fibroid ini adalah akibat daripada ketidakseimbangan dalam hormon wanita. Perlu diberitahu di sini, bahawa wanita mempunyai dua jenis hormon, iaitu estrogen dan progesteron. Biasanya, estrogen meningkat naik sejurus selepas haid dan paras progesteron pula meningkat selepas telur dikeluarkan, iaitu dua minggu selepas keluar haid sehingga tempoh haid akan datang. Oleh itu, keadaan yang tidak seimbang, khususnya jika terlalu banyak estrogen dan tidak mencukupi progesteron dalam badan seseorang, boleh menimbulkan berbagai-bagai masalah seperti pendarahan yang tidak tentu masa, ketumbuhan fibroid pada rahim serta keadaan ketidaksuburan atau kemandulan.

Sukar untuk kita ketahui, mengapa kandungan estrogen dan progesteron menjadi tidak seimbang kerana segala-galanya adalah dikawal oleh hormon yang dikeluarkan oleh kilang pituitari yang terletak di dalam otak. Fungsi kilang pituitari ini mudah dipengaruhi oleh keadaan mental, emosi dan rohaniah seseorang. Jika ada gangguan pada tahap tersebut, maka rangkaian hormon yang mengawal pusingan dan mengawal paras estrogen dan progesteron boleh terganggu. Desakan dan tekanan hidup yang sering dialami oleh kebanyakan wanita yang bekerja juga akan mengganggu kawalan dan fungsi rangkaian hormon yang mengawal pusingan haid seseorang. Oleh itu, keadaan seperti ketidaksuburan dan penyakit ketumbuhan pada rahim serta endometriosis sering berlaku di kalangan wanita moden yang bekerja.
Tidak ada bukti-bukti yang menunjukkan, bahawa ketumbuhan fibroid ini dipengaruhi oleh unsur-unsur lain seperti makanan, keracunan ataupun jangkitan kuman.source



Di Shaklee, kami mencadangkan untuk mereka-mereka yg menghidapi fibroid utk mengambil *GLA COMPLEX* dan *vitamin ACE iaitu CAROTOMAX(VIT A), VIT C, VIT E.**
**GLA COMPLEX* akan bantu balancekan semula hormon2.*vit ACE* pulak penting sebagai prevention daripada radikal bebas dan kes fibroid berulang.

Utk sebarang order SMS / whatsapp 0179506861..



bakar & PECAH LEMAK

✿✿SET JIMAT UNTUK KURUS SELEPAS PERAYAAN✿✿
"Saya nak kurus, tapi tak boleh ubat2an kurus yang bentuk Minuman. Alhamdulilah, hanya mengambil OMEGA dan LECHITN dr Shaklee, tak sampai 2 minggu saiz ukur lilit pinggang saya sudah mengecil dari 36 ke 31 sekarang!!.. Seronoknya, apatah lagi AIDILADHA hampir tiba. Tak sabar nk makan set ni lagi "- Hannah, PJ.

===========
CARA ORDER:
===========


☎ Call/Sms/WhatApp dan Type "JIMAT KURUS" dan hantar ke:
Iman Beauty Store 017-9506861

✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄✄

KEBAIKAN SET INI:

✿✿ Lechitin Menyerap Lemak selepas makan
✿✿ Omega Membakar lemak dan Kolestrol jahat
✿✿ Mudah di telan
✿✿ Untuk masalah perut BUNCIT dan Lemak Degil
✿✿ Sesuai untuk Lelaki dan Perempuan
✿✿ Ibu menyusu yang mahu kurus
✿✿ Set yang sangat Jimat dan Telah TERBUKTI berkesan !
✿✿ Ibu hamil yang mengalami terlebih berat badan
✿✿ Pelajar / Pekerja yang aktif serta baik untuk Otak
✿✿ Kurus sambil menguatkan ingatan
✿✿ Juga sesuai untuk Kanak-kanak yang Obesiti

===================================
Dapatkan segera!
10 pelanggan pertama akan mendapat harga potongan istimewa!! (✿◠‿◠)

===========
CARA ORDER:
===========
✉ PM inbox FB

☎ Call/Sms/WhatApp dan Type "JIMAT KURUS" dan hantar ke:017-9506861



ATasi keputihan

ATasi keputihan


(Set atasi keputihan)

Alfalfa 330biji + GLA complex!! 


1. Cecair keputihan ini adalah disebabkan oleh rembesan hormon estrogen dan progesteron yang terdapat di dalam darah. Sebab tu perlu gla lah sbb gla bantu normalize hormon kita.

2. Kan keputihan jadi sebab irregularities of hormone. So tambah plak faktor luar spt udara, sabun basuh, jenis fabrik underwear, hygiene ke tak underwear tu.. sabun basuh..sume tu faktor luar kawalan kita y kita xtaw y berkemungkinan ada kuman y buat keputihan makin worst. Sbb tu perlu add on alfalfa. Sbb 1 best alfalfa ni fights of infection td tu..sape y fight tu? Jwpn die..chlorophyll Alfalfa. Alfalfa juga adalah anti radang, anti fungus dan anti bacteria.

**Tidak sesuai utk ibu hamil
**fights keputihan anda. Alfalfa mmbantu mengurangkan keputihan dan GLA pula mengawal atur hormon y menyebabkan keputihan.

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»«»««««««««««««««

ORDER LA SEKARANG!!

""Jaminan saya untuk anda:
1) FREE Consultation dan After Sale Service (bimbingan exclusive dari saya)
2) Harga Terbaik dan Mampu Milik

Hubungi saya sekarang:
WA/SMS : 017-9506861
BLOG:www.nurimanqhaisara.blogspot.com

Page:Iman Beauty Store

Friday, October 11, 2013

DARAH TINGGI

DARAH TINGGI

'TEKANAN DARAH TINGGI'
=========================

*APA PUNCA?*
Sebagai penyakit dalam diam, punca-punca darah tinggi ini jugak tidak diketahui walaupun selepas berjumpa doktor. Walau bagaimanapun, ia boleh disebabkan oleh:


* Cara hidup tidak aktif
* Umur melebihi 35 tahun
* Tinggi paras kolestrol
* Faktor keturunan / sejarah keluarga
* Pengambilan garam yang tinggi
* Pengambilan alkohol yang berlebihan
* Merokok
* Ubatan seperti steroid, ubat anti radang bukan steriod
* Penyakit buah pinggang*CARA MENGATASI*Tekanan darah tinggi boleh dikawal tanpa ubat-ubatan. Ubah cara hidup boleh mendatangkan kesan yang sangat baik:
* Amalkan pemakanan sihat
* Kurangkan pengambilan garam dan lemak
* Amalkan senaman berkala
* Dapatkan berat badan yang ideal jika berat badan sekarang berlebihan
* Belajar cara mengatasi tekanan secara berkesan
* Berhenti merokok

==========================
Antara SET yang dicadangkan bg pesakit Darah Tinggi

SMS / WHATSAPP / LINE 0179506861

BAKAR LEMAK DENGN OMEGA GUARD

BAKAR LEMAK DENGN OMEGA GUARD











* Asid Lemak omega-3 membantu anda membakar lemak dengan membantu badan anda bertindak balas dengan lebih baik terhadap hormon yang dipanggil Leptin (Leptin adalah perkataan Yunani bagi nipis)
* Leptin memberitahu badan anda (otak anda)untuk*mengurangkan selera makan*anda supaya anda boleh mengekalkan atau mengurangkan berat badan
* Leptin *meningkatkan metabolisme *anda dengan meningkatkan pengeluaran tiroid anda (tiroid anda mengawal metabolisme anda)
* Leptin juga menyebabkan badan anda untuk *membakar lemak* untuk tenaga
* Jika badan anda tidak bertindak balas dengan baik terhadap Leptin maka sebaliknya berlaku – Anda akan lapar, dan anda akan menyimpan lebih banyak lemak —> Anda boleh mengambil Omega-3 lemak untuk membantu badan anda bertindak balas lebih baik untuk Leptin jadi anda boleh meningkatkan metabolisme membakar lemak anda
* Lemak omega-3 boleh ditemui dalam salmon, flaxseeds, kacang, Omega-3 tambahan dan lain ini 79 makanan sumber lemak Omega-3




OMEGA Guard Shaklee - Omega 3 berupaya meningkatkan metabolisma badan. Kandungan Omega 3 di dalam darah juga memberi kesan tindakbalas kepada tubuh supaya mengguna lelemak di badan sebagai punca tenaga. Bukan itu sahaja, minyak ikan (Omega 3) ini juga mampu mengawal nafsu makan bagi mereka yang mahu membuang lemak di badan. Kunci kejayaan bagi menurunkan berat badan adalah kebolehan seseorang mengawal selera makan. Leptin (di dalam Omega 3) inilah yang akan beri signal kepada otak dan mengehadkan rasa lapar seseorang. Dengan bahasa yang ringkas, OMEGA Guard Shaklee mampu membakar lemak dan mengawal selera makan

Tapi apa akan jadi jika OMEGA diambil sekali dengan LECITHIN??

Jawapan saya, hasilnya memang SUPERBBB.. KENAPA??

Lecithin - memecahkan lemak dan kolesterol dalam badan. Ini yang bestnya, bila makan je, mana-mana lemak yang tidak diingini akan dibuang oleh lecihtin ni. Macam penyerap lemak gitu, dan best nya, ia menghalang lemak baru untuk melekat semula pada badan.
Selain itu apabila ibu2 menyusu ni ambil vitamin2 ni secara tidak langsung khasiatnya dapat disalurkan pada bayi tersebut

* Omega Guard mengandung DHA dan EPA yg baik utk perkembangan otak bayi
* Omega Guard baik utk perkembangan mata bayi dan juga meningkatkan sistem imunisasi bayi
* Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecithin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecitin.
* Lecithin juga adalah zat utk kecantikan. Ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat, cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema so secara tidak langsung jika bayi ada tanda2 eczema ibu2 yg menyusu badan boleh mkn bg mengurangkan radang eczema pada bayi
 




GHOUT

GHOUT



Sakit gout adalah sejenis penyakit sendi yang berpunca daripada pembentukan kristal asid urik di dalam cecair sendi ekoran daripada kandungan asid urik yang tinggi di dalam darah.

Sakit gout akan membawa rasa sakit yang ketara, terutamanya di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah akibat daripada radang. Jika dibiarkan, ia akan merebak ke sendi-sendi lain sementara menyebabkan hakisan pada permukaan dalaman sendi dan tumbuhnya tophi gout yang keras pada permukaan kulit.

Masalah batu karang pada buah pinggang turut sering berlaku pada penghidap gout. Begitu juga dengan Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka mempunyai kandungan asid urik darah yang tinggi.

Serangan gout adalah kronik dan berpanjangan. Serangan gout tiba-tiba jenis ini dikenalpasti sebagai jenis sakit gout yang berulang-ulang. Semasa sakit itu, sendi akan menjadi bengkak dan rasa berdenyut-denyut, keadaan ini akan berterusan untuk tempoh lebih kurang satu minggu.

*Faktor-faktor berikut juga boleh menyebabkan gout:*

*1. Diet dan berat badan* juga salah satu punca keadaan asid urik gout seperti kegemukan, satu diet protein tinggi, alkohol atau rendah kalori dalam diet.

*2. Ubat juga mendatangkan asid urik gout*. Ia boleh meningkatkan asid urik dalam darah. Anda perlu berhati-hati apabila menggunakan ubat seperti aspirin, diuretics.

*3. Orang yang pernah mengalami penyakit*ginjal, tekanan darah, kecederaan dan pembedahan berkemungkinan besar boleh mendapat gout.

*Tanda-Tanda Sakit Gout*

Sakit gout biasanya menyerang ibu jari kaki.
* Ibu jari yang diserang akan menjadi bengkak kemerahan, panas, dan mengalami sakit yang ketara.
* Serangan sakit gout biasanya berlaku secara tiba-tiba.
* Bahagian yang diserang akan menjadi sangat sensitif sehingga tiupan angin pun boleh membawa kesakitan
* Jika tidak dirawat, bengkAK tersebut akan berlarutan berhari-hari sehingga lebih daripada satu minggu.
* Kemungkinan besar sakit gout akan menyerang kembali selepas beberapa minggu atau bulan.
* Sakit gout juga boleh menyerang pada sendi-sendi lain seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan dan jari-jari.

Antara SET Shaklee yg dicadangkan oleh pesakit ghout




MIGRAIN

Sakit kepala/Migraine sering berlaku pada bila-bila masa sahaja.Ada yang terpaksa menahan sakit berjam-jam,ada yang terpaksa terbaring tidur sahaja sepanjang hari jika terkena migraine.
Perlu kita ketahui terdapat beberapa jenis migrain/sakit kepala ini:
1 ) Sakit kepala di sebabkan tekanan emosi2) Sakit kepala di sebabkan migrain3 ) Sakit kepala di sebabkan sinus

Jika sering terkena migrain,pesakit perlu mengelak beberapa perkara :-*HINDARKAN:*
-Memakan makanan yang mengandungi thyramine seperti keju
- Makanan yang mengandungi monosodium glutamate (MSG)
-elak bau yang busuk, bunyi bising dan asap rokok
-Minuman yang mengandungi kafein berlebihan
-Stress dan tekanan
-Jadual tidur yang tak tetap
-Menundakan waktu makan dan biar perut kosong terlalu lama .

Pengambilan pemakanan yang betul dan mengamalkan gaya hidup sihat dapat membantu mengurangkan masalah ini.
Supplemen shaklee yang dapat membantu untuk atasi masalah migrain adalah:

1) *Ostematrix *- Terdiri dari kalsium,magnesium dan vitamin D.Kalsium yang dapat meringankan stress,memperbaiki jantung berdebar,memperbaiki depresi,mood swing dan sakit kepala.Magnesium daoat membantu sistem saraf,pengecutan otot dan saraf,menstabilkan denyutan tidak sekata yang sering di hadapi oleh penghidap Migraine.

2) *B complex *- mengandungi vitamin B2 dan B6 yang terbukti dapat mengurangkan kesakitan akibat migrain.Juga pengambilan vitamin ini dapat mengurangkan stress,strok dan depressi.



SMS / WHATSAPP : 017-9506861

SENDI TULANG - ADVANCED JOINT HEALTH SHAKLEE

SENDI TULANG - ADVANCED JOINT HEALTH SHAKLEE

Advanced Joint Health SHAKLEE

Tablet dihasilkan dari kombinasi bahan-bahan yang amat berkesan, yang dapat menyokong pergerakan, kelenturan sendi dan fungsi sendi yang sihat. Ia dihasilkan dari ramuan aktif yang bertindak dengan pantas bagi menyokong makanan kesihatan yang diperlukan oleh sendi sendi. 
Shaklee Advanced Joint Health Tablet mengandungi ekstrak unique Boswellia aktif, ekstrak Jagung dan nutrien penting lain termasuk Zink, Tembaga, Mangan dan Vitamin C untuk membantu anda meningkatkankeselesaan sendi dan pergerakan.
Menggunakan tumbuhan dan bahan-bahan berasaskan mineral, Shaklee Advanced Joint Health Tablet ialahformula sayur-sayuran 100%.

Kebaikan AJHT : 
* Meningkatkan keselesaan pada sendi seawal hari ke-5
* Keselesaan sendi dengan 28% lebih cepat .
* 45% lebih berkesan bagi meningkatkan keselesaan sendi.
* Memelihara tisu penyambung yang sihat dengan tambahan kuprum, zink, vitamin c dan manganese yang bertindak membina kolagen.
* Meningkatkan keupayaan ‘kusyen’ dengan glukosamin dari ekstrak boswellia , jadi anda bebas bergerak.
* Menambahkan kebolehan pergerakan tanpa rasa sakit
* Meningkatkan fleksibiliti sendi.
* Memperbaiki fungsi sesendi.
* Menyokong kesihatan sesendi untuk jangka masa panjang.
Keistimewaan Advance Joint Health Tablet Shaklee 
* 100% bebas kerang-kerangan (bagi yang elergik kerang-kerangan) .
* 100% vegetarian.
* 100% bebas kondroitin (bebas kondroitin beerti ‘penyerapan glukosamin yang lebih baik’, kehadiran kondroitin seperti dalam kebanyakan produk lain hanya menghalang penyerapan glukosamin).
* Hanya 2 kaplet diperlukan sehari.
* Kaplet jenis mudah telan
* Tiada perasa, pemanis atau pengawet
* Bebas gluten (gluten adalah bahan yang menghalang penyerapan zat dan mineral ke dalam tubuh). 


Friday, October 4, 2013

ATASI KEPUTIHAN DENGAN ALFALFA COMPLEX

Penyebab keputihan wanita adalah kerana jangkitan kulat candida dan bakteria yang berlebihan. Faktor pemakanan antara punca yang menyebabkan kulat berlebihan pada vagina anda.

Pengambilan makanan yang manis (tinggi kandungan gula) boleh menyebabkan keputihan. Contohnya macam kuih donut dan gula-gula getah.



Jadi, anda perlulah mengurangkan pengambilan makanan yang manis-manis lepas ini. Itupun jika anda serius untuk mencegah keputihan.


Selain itu, ada beberapa jenis buah-buahan yang menyumbang kepada keputihan. Iaitu nanas, sengkuang dan timun. Ini bukan bermakna anda tak boleh makan langsung. Cuma kurangkan kadar pengambilannya. Boleh, kan?




Ataupun satu lagi cara, anda makanlah nanas dan buah-buahan lain 30 minit sebelum makan nasi. Sama ada waktu tengahari mahupun malam. Itu saja.



Terdapat cara tambahan untuk mencegah keputihan wanita. Antaranya;

~ Pastikan bahagian dalam celah peha anda dibersihkan dengan sempurna. Jika tidak, warna kulit bahagian dalam akan bertambah gelap.

~ Penggunaan tuala wanita dan panty liner boleh mengundang kehadiran kulat. Jadi, pastikan anda sentiasa menjaga kebersihan alat sulit memasing.

Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat serta diperbuat daripada kain nilon.

Kurangkan kekerapan pengambilan ubat antibiotik.

~ Jika boleh, hindari pengambilan pil perancang keluarga.



Namun begitu, andainya anda masih menghadapi masalah keputihan berpanjangan, sila berjumpa dengan Dr anda.


Di Shaklee,
untuk membantu atasi masalah keputihan, suplemen yang anda boleh ambil adalah:


ALFALFA COMPLEX
- Sumber Zat Makanan Semulajadi & Klorofil
 - Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementeara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi

 - Alfalfa Complex merupakan satu Formulasi Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950s.
• Sumber semulajadi alfalfa.
 • Pil juga boleh dihancurkan dan dicampur ke dalam air sebagai minuman herba semulajadi.

 - Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

 -Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

KEBAS

KEBAS


Ramai yang bertanya kepada saya... Shaklee boleh membantu tak untuk atasi masalah kebas. Jawapannya... InsyaAllah...ada... sebelum tu..mari kita baca dulu kenapa kebas ni boleh terjadi...teruskan membaca ye


Faktor-faktor yang menyebabkan masalah kebas tangan/kaki ( numbness)

1.Tekanan atau pressure yang dikenakan kepada sistem saraf pusat atau pun periferal.


2.Jangkitan virus seperti Shingle dan Herpes Zoster.

3.Kekurangan aliran darah kepada tisu-tisu dan anggota tubuh. Ini boleh berlaku disebabkan oleh halangan atau pun gumpalan bekuan yang berada di dalam sistem darah.

4.Carpal Tunnel Syndrome. Sindrome ini boleh berlaku disebabkan oleh berlakuknya penyempitan dan tekanan yang dikenanakan kepada saraf median (median nerve.) Pesakit biasanya akan mengalami kekebasan di bahagian tangan yang dibekal oleh saraf median. Biasanya kekebasan akan dialami di kawasan bahagian lateral tapak tangan (ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah).

5.Kencing manis. Diabetis mellitus juga dikaitkan dengan simtom kebas anggota tubuh. Justeru, pesakit digalakkan untuk sentiasa melakukan ujian pengesahan aras gula di dalam tubuh jika mengalami simptom seperti ini.

6.Ketidakseimbangan nilai kalsium, potassium dan sodium di dalam tubuh.

7.Kurang vitamin B12 dan juga vitamin-vitamin yang lain.


Sila klik SINI untuk lebih banyak info berkaitan masalah kebas tangan 



Tips untuk melegakan rasa kebas atau sesemut

1. Anda boleh melakukan urutan pada tangan untuk memperbaiki aliran darah serta mengurangkan rasa kebas. Gunakan minyak panas untuk memberikan kesan urutan yang lebih elok.


2. Cara yang paling mudah dan berkesan adalah balut tangan dengan tuala yang direndam dalam air panas. Pastikan anda mencubanya kerana kesannya sangat hebat.

3. Senaman mudah untuk melegakan rasa kebas : Genggam tangan untuk 5 saat dan regangkan kelima-lima jari untuk beberapa saat. Ulang balik sehingga anda berasa lega.
4.Lakukan ujian gula di dalam tubuh anda. Ini bagi memastikan nilai gula di dalam tubuh anda normal atau pun tidak.
5.Ambil suplemen tambahan seperti kalsium dan vitamin . Dapatkan juga nasihat daripada Doktor mengenai symptom anda.
6.Lakukan ujian CT scan, X-ray, ultrasound atau pun MRI di hospital. Pegawai perubatan di sana akan mengesahkan bahawa anda benar-benar perlu untuk melakukan ujian ini atau pun tidak.
7.Lakukan senaman-senaman ringan bagi melancarkan lagi system darah anda dan seterusnya mengekalkan kesihatan tubuh.



**Rasa kebas atau sesemut ini boleh berlarutan dalam jangka panjang atau sebentar sahaja. Untuk anda yang mengalami simptom kebas pada tangan dan kaki, sebaiknya segera mendapatkan pengesahan yang lebih lanjut daripada mana-mana pegawai perubatan yang berhampiran sekiranya simptom tersebut berlanjutan, berterusan dan mengganggu jadual rutin hidup anda.




Cadangan untuk mereka yang menghadapi masalah kebas/sesemut**

- ostematrix (kalsium magnesium)
- Omegaguard (fish oil)
- B complex



Sekiranya rasa kebas anda berlarutan dalam janga masa yang panjang, jangan berlengah dan segera berjumpa dengan doktor untuk membuat pemeriksaan lanjutan.