Monday, December 30, 2013

KURANG BERAT BADAN .. TERLALU KURUS

iklan sebentar :


BISMILLAHIRRAHMANIRAHIM

Assalamualaikum wbt~~ selamat pagi..selamat datang tahun 2014 . Pastinya tahun baru ini,,setiap orang ingin lakukan transformasi keatas diri sendiri.Saya percaya.. Mungkin Tahun ini,,berat badan melebihi Berat Ideal.& Yg kurus..terlalu kurus. Nak berhadapan dengan orang ramai pun naik segan.Betul Tak??  Entri kali ini yang ingin dikupas ialah  Kekurangan Berat Badan.. cth : Bawah 45Kg..itu dalam kategori kurus.Terlalu kurus,,amat berbahaya kepada kesihatan.

Jika wanita mengimpikan bentuk tubuh yang langsing,kaum lelaki pula mengidamkan tubuh yang sasa,Tegap sesuai dengan sifat lelaki sebagai pelindung Kaum Hawa.Namun tak semua memperoleh bentuk tubuh ini.
Ada yang bertubuh gempal dan ada juga yang kurus melidi hingga termasuk dalam kategori kurang berat badan Tubuh yang kurus ditambah pula dengan tinggi lampai membuat anda tidak seimbang dan tidak gagah perkasa.Sebenarnya keadaan tubuh sebegini,jangan dipandang ringan kerana masalah kurang masalah berat badan membawa kepada komplikasi beberapa penyakit.

JOM~~ LIHAT KENAPA PUNCA - PUNCA KURANG BERAT

1. METABOLISME YG TINGGI (METABOLIC DISORDER)
Seseorang yg mempumyai kadar metabolisme yg tinggi akan menyebabkan berlakunya kekurangan berat badan.Ini disebabkan oleh kesan Hyperthyroidism.Komplikasi ini mungkin terjadi secara semulajadi  @ dsebabkan komplikasi drp penyakit2 lain.

2. Ubat ubatan
Pengambilan ubat ubatan juga menjadi punca berlakunya kurang berat badan.Ubat ubatan ini tidak termasuk dengan ubat yg dicipta utk menjadi kurus.Elakkn pengambilan ubat yg mengandungi stimulan. Ambil jika hanya jika perlu sahaja.

3. Penyakit kronik (sama ada didiagnosis @ belum)
Bagi sesiapa yg mempunyai penyakit penyakit kronik,anda berpeluang utk mempunyai berat badan yang kurang.Antara penyakit kronik yg boleh menyebabkan berlakunya kurang berat badan adalah Tuberculosis,sakit jantung,keradangan (pada sistem pencernaan),penyakit pada organ pencernaan,mempunyai parasit dalam pencernaan dalam badan ,HIV @ AIDs

4. Masalah Psikologi

Dari segi psikologi,mereka yg mungkin menghidapi Bulimia iaitu mengeluarkan semula makanan yang telah diambil dengan apa cara jua sekalipun.
Manakala,kurangnya berat badan boleh terjadi disebabkan anda mengalami Anoreksia iaitu gejala kurang nafsu @ kurang berselera pada makanan kerana masalah psikologi.Tekanan perasaan @ Stress juga boleh menyebabkan penyusutan berat badan sehingga berat badan menjadi susut secara mendadak.


5. Gaya Hidup

Gaya pemakanan yg X sihat dan seimbang turut membawa kepada kurangnya berat badan ,antaranya makan tidak mengikut waktu dan kuramg mengambil makanan berkalori.
Selain itu tabiat merokok di kalangan lelaki juga myebabkan masalah ini berlaku.Kandungan nikotin dalam rokok menjadikan tahap kelaparan berkurangan dan menyebabkan anda menjadi ketagih utk merokok seterusnya tidak berselera utk makan.


6. Faktor Genetik
Kekurangan berat badan juga boleh diwarisi.Ada sesetengah individu mewarisi saiz daripada keturunan mereka.Berdasarkan faktor genetik,usaha utk menambah berat badan harus dilipat gandakan..Bagi anda yg kurang berat badan tetapi mewarisi masalah perut buncit daripada keturunan.Anda perlulah berhati hati dengan risiko terhadap penyakit penyakit lain.

GEJALA GEJALA KURANG BERAT BADAN.

» KELETIHAN : Sentiasa mengalami keletihan berpanjangan walaupun mendapat tidur yg secukupnya.


» KURANG STAMINA BERAT BADAN

: Anda akan kelihatan tidak bermaya serta cepat penat walaupun melakukan kerja ringan.


» KURANG IMUNISASI BADAN : Mudah dijangkiti penyakit spt mudah demam ,selsema,sering sakit kepala & juga lemah badan.

» KURANG BERAT BADAN : Penurunan berat badan secara mendadak walaupun berselera utk makan.


Tuesday, December 24, 2013

K U R U S K U R U S K U R U S

assalamualaikum wbt...ha,,ni masa isyak td dpt info dr Customer.

Nak tercabut mata tgk wasap td.. Customer info

# 17Kilo TURUN...
#seorang Lelaki .. sangat konsisten & istiqamah beliau mengamalkan set ini.
Sape2 naak KURUS ..Jom transform segera.

# Tak mustahil kan?? dapat berat ideal.. ni br sebulan yea.

# Ni belum apa2,, dah cakap X boleh la apala..

#Yang penting,,,set kurus ni..vitamin. Bukan Ubat yea.Ubat & supplement mmg X sama.. Perbezaan : Ubat » akan membahayakan [merosakkn organ dalaman] akan datang manakala supplemen akan membaiki kesihatan hari demi hari.

# Badan  Bulat susah.. macam2 penyakit hinggap.

Hubungi  saya  segera...  sms / whatsapp 017-9506861

Sape nak kurus mcm ni,jom.. Beli set kurus ni... In sha allah...saya akan guide anda sehingga berjaya.

Monday, December 23, 2013

cara pengiraan BMI anda

cara pengiraan BMI anda

Cara Pengiraan Berat Indeks Tubuh Anda ( BMI ) | Berlebihan berat badan adalah disebabkan oleh pelbagai faktor termasuk yang diwarisi atau diperolehi (dilakukan) sendiri. Ciri nyata yang menandakan berlebihan berat badan ini ialah memiliki lemak badan yang berlebihan. Rawatan serta pengurusan jangka panjang diperlukan untuk mencapai dan mengekalkan penurunan berat badan. Pengambilan kalori yang berlebihan serta kurang bersenam merupakan penyebab utama seseorang itu mengalami penambahan berat badan.


Apabila kalori diambil berlebihan, bakinya akan ditukarkan menjadi lemak tepu yang akan meningkatkan lagi kolesterol dalam darah. Setiap orang perlu memberi perhatian yang serius terhadap berat badan mereka. Mengekalkan berat badan yang sesuai dengan ketinggian anda merupakan cara yang paling penting untuk mengekalkan badan yang sihat dan menarik.

Petua Mengira Indeks Jisim Tubuh (BMI)
Cara mengira keseimbangan berat dengan tinggi – Indeks Jisim Tubuh (BMI): Berat tubuh badan (KG) bahagi Ketinggian (M) kali Ketinggian (M)
Contoh : Jika berat badan anda 55 kg dan ketinggian anda 1.56 m Mula-mula, kalikan 1.56 dengan 1.56 bersamaan 2.4336 Kemudian bahagikan 55 dengan 2.4336 untuk mendapatkan BMI anda, yang mana jawapannya ialah 22.6 Mari lihat carta BMI di bawah. Sekiranya BMI anda :
* Kurang daripada 20, berat badan anda adalah berkurangan
* 20 hingga 24.9, anda terdiri dari berat badan yang normal
* 25 hingga 29.9, berat badan anda mulai berlebihan
* 30 dan keatas,anda adalah obesiti

Tuesday, December 17, 2013

M I G R A I N ...

M I G R A I N ...
APA ITU MIGRAINE?
Migrain adalah sakit kepala yang menyakitkan, berdenyut-denyut dan berlangsung antara 4-72 jam sehingga seseorang itu tidak mampu melakukan pekerjaan rutin hariannya. Namun begitu menurut kajian yg dibuat, migraine tidak mendatang kesan jangka panjang yang serius.


APA PENYEBAB MIGRAINE?
Menurut kajian, migrain boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Pada asasnya, apabila berlaku migrain saluran darah akan mengembang dan menguncup menyebabkan kita berasa sakit kepala yang berdenyut-denyut.Migrain boleh disebabkan oleh faktor keturunan. Jika ibu mengalami migrain semasa muda, anaknya juga boleh mengalami migrain.


APAKAH TANDA-TANDA MIGRAINE?
Migraine biasanya menyebabkan rasa sakit kepala berdenyut-denyut (throbbing headache) pada sebelah kepala dan rasa loya. Namun ada juga sakit kepala di kedua-dua belah kepala. Individu yang berlainan mempunyai tanda2 penyakit migraine yg berlainan.
Pergerakan, cahaya, bunyi bising dan bau-bauan boleh memburukkan lagi migraine. Kadang kala seseorang itu boleh merasakan aura, iaitu beliau dapat melihat bintik-bintik, gelombang cahaya atau pancaran2 cahaya di depan matanya. Tangan, bahu dan muka akan menjadi kebas. Ianya berlaku 30 min sebelum sakit kepala.


BAGAIMANA MIGRAINE ITU DIDIAGNOSA?
Selalunya doktor cuba exclude atau mencari kemungkinan2 lain penyebab sakit kepala seperti kerabunan mata, stress atau tidak cukup rehat.
Namun begitu doktor akan mengatakan ianya migraine jika :
  * Anda mempunyi 5 kali atau lebih sakit kepala tanpa aura atau 2 kali sakit kepala dgn aura.
  * Sakit kepala yg berlangsung 4-72 jam tanpa makan apa2 ubat.
  * Rasa loya dan mahu muntah, pancaran cahaya dan bunyi menyebabkan sakit kepala bertambah teruk.


BAGAIMANA IANYA DIRAWAT ?
Migraine biasanya dirawat dgn ubat tahan sakit. Ianya boleh didapati di farmasi. Namun jika ianya tidak berkesan, haruslah berjumpa dgn doktor untuk rawatan lanjut. Migraine juga boleh dikurangkan dengan mengelakkan pengambilan cheese, coklat dan MSG.

Tuesday, December 10, 2013

PROMOSI OMEGA GUARD BELI 6 PERCUMA 1



Assalamualaikum wbt .. salam petang selasa.Entri kali ini kita kupas kebaikan Omega Guard dengan lebih lanjut,bersempena PROMOSI OMEGA GUARD.



JOM TENGOK MANFAAT OMEGA GUARD NIE..

Antara kebaikan Omega :

*(1) Ibu hamil*
  •  Membantu perkembangan otak bayi semasa dalam kandungan
  •  Mengurangkan risiko kelahiran bayi pra matang
  •  Mengurangkan risiko gila meroyan selepas kelahiran bayi
  •  Mengawal kenaikan berat badan yang mencanak-canak naik

*(2) Ibu menyusu*

  •  Menyalurkan khasiat Omega-3 untuk sistem imunisasi badan kanak-kanak serta perkembangan otak.
  •  Membantu penurunan berat badan ibu tanpa menjejaskan penyusuan
*(3) Kanak-kanak*
  •  Pertumbuhan badan yang sihat selain kesihatan otak
  •  Yang sering demam, selsema, batuk serta jatuh sakit.etc athma, eczema
  •  Memperkuatkan sistem imunisasi badan
*(4) Mereka yang mengalami masalah berat badan*
  •  Membantu pembakaran lemak dengan lebih cepat berbanding lecithin
  •  Omega-3 akan meningkatkan hormone Leptine yang mengawal selera makan = kurang makan dan sentiasa kenyang
*(5) Untuk lelaki* Memelihara kesihatan prostat

  •  Meningkatkan kecergasan dan kesihatan badan
  • Memelihara jantung yang sihat
  •  Membantu mengekalkan tekanan darah normal
  •  Mengawal tahap kolestrol yang sihat
*(6) Warga emas*

  •  Melambatkan degradasi tulang rawan
  •  Boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi - mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi
  •  Bertindak sebagai pelincir – membantu bergerak lebih bebas apabila sendi-sendi berkeriat-keriut & sakit
*(6) Sering alami masalah kesihatan*

  •  Batuk berkahak, selesema yang berterusan
  •  Sakit-sakit sendi , kolestrol tinggi
  •  Sakit strok
Jadi, anda dikategori mana satu yea? Jom dapatkan Omega Guard hari ini pada 
SMS / WHATSAPP 0179506861



Promosi OMEGA GUARD ..
BELI 6,PERCUMA 1. 
PADA HARGA (RM 564), HARGA ASAL UTK 6BOTOL RM 654..

dapatkan pada harga promosi...
✔Normal RM 136 sebotol..
🎊Kini harga Promosi Bawah RM 100.
pakat share beli dengan kawan2,sedara,jiran2 @ adik beradik.. Sangat rugi kalo X beli dgn harga promosi..

  • NAK BELI SEBOTOL PUN LAYAK DAPAT HARGA PROMOSI DECEMBER.


TAWARAN SAH sehingga 31 DECEMBER Shj.

Ape tunggu lagiii... sms / whatsapp 017-9506861.



Monday, December 9, 2013

Tips mudah Hamil


Berikut merupakan beberapa tips yang saya petik dari AlamHamil.com

, yang ingin saya kongsikan di sini. Mudah-mudahan tips ini sedikit sebanyak dapat membantu anda

tips mudah hamil







*11 Tips untuk Hamil dengan Cepat
*1. Fahami Bagaimana Kehamilan Terjadi
Jika haid anda teratur, setiap pertengahan bulan telur akan dikeluarkan oleh ovari dan sekiranya dalam masa yang sama anda berhubungan, sperma dari faraj akan berenang kedalam rahim dan akan berjumpa dengan telur yang menanti di salur peranakan (salur fallopian). Persenyawaan akan terjadi dan selepas itu, telur yang bersenyawa akan mengalami implantasi dan berlakulah kehamilan. Memahami bagaimana sistem reproduksi anda berfungsi menjadikan anda lebih peka kepada faktor faktor kesuburan dan juga memahami mengapa wanita gagal hamil.

*2. Jumpa Doktor Anda
Pastikan anda bebas dari sebarang masalah dengan membuat lawatan doktor. Masalah cyst, endometriosis atau fibroid adalah penyakit yang kerap dikaitkan dengan sukar hamil. Malangnya wanita sering mengalaminya tanpa sebarang tanda dan gejala dan sekiranya diagnosa dapat dibuat diperingkat awal, rawatan yang berkesan mungkin akan dapat diberikan dan mengelak dari masalah sukar hamil. Sekiranya haid anda teratur dan sudah mencuba selama 1 tahun untuk hamil, anda mungkin boleh mengambil kira ujian analisa sperma dan HSG ( hysteros-salphingography) untuk memastikan salur fallopian"* *"anda tidak tersumbat

*3. Dapatkan Berat Badan yang Ideal*

Sekiranya anda mempunyai berat badan yang terlalu besar atau terlalu kurus, ia mungkin boleh memberikan masalah kepada kesuburan anda. Kawal berat badan dan cuba kira BMI (Body Mass Index) anda. BMI diantara 20-24 menunjukkan berat optimal.

(alhamdulillah,,seorang Customer saya berjaya hamil setelah berjaya menurunkan berat badan dr 80kg ke 75kg..dlm tempoh 3mimggu)


*4. Ketahui Waktu Subur Anda
Hari subur anda cuma 4-5 hari sebulan dan dengan mengetahui dengan tepat hari subur, anda boleh meninggikan peluang untuk hamil. Hari subur boleh dikiranya dengan tepat sekiranya haid anda teratur. Catatkan BBT ( Suhu badan asas) anda dan cuba perhatikan tanda tanda ovulasi seperti lendir serviks yang lebih licin dan senak perut ditengah bulan. Anda boleh membeli kit ovulasi di farmasi sekiranya mahu untuk meramal masa ovulasi dengan lebih tepat.

*5. Hubungan Seks Yang Lebih Kerap
Melakukan seks dengan lebih kerap adalah penting untuk memastikan anda hamil dengan cepat. Seks 3-4 kali seminggu adalah disarankan dan pada hari hari subur, berhubunganlah setiap hari. Sesetengah posisi seks boleh membuatkan anda lebih senang hamil seperti suami berada diatas (missionary position). Posisi ini mungkin yang terbaik untuk mempastikan penetrasi optimal dimana sperma dilepaskan paling rapat dengan servik. Untuk memastikan tiada tumpahan sperma, letakan bantal dibawah punggung anda selama 30 minit atau membiarkan zakar suami berada dalam faraj selama 15 minit selepas ejakulasi.

*6. Tingkatkan Kesuburan Suami
Pastikan kesihatan reproduksi suami pada takat optimal dengan mempraktis cara hidup sihat termasuk makanan seimbang dan berat badan optimal, bersenam, tidak merokok dan elak dari sebarang minuman keras. Sekiranya terdapat sebarang isu semasa seks seperti ejakulasi pra-matang, eloklah anda berbincang dengan doktor. Ia mungkin sebab anda lambat hamil.

*7. Mengambil Multivitamin
*Adalah disarankan kepada semua wanita yang merancang untuk hamil mengambil vitamin harian termasuk asid folik untuk mengurangkan risiko janin cacat. Suami pula disarankan untuk mengambil supplemen zinc untuk meningkatkan pengeluaran sperma.

*8. Bersenam Secara Rutin
Bersenam adalah cara untuk anda sihat secara keseluruhan dan lebih bersedia untuk menghadapi tekanan semasa hamil dan semasa bersalin.

*9. Mengambil Makanan yang Seimbang
Mengawal pengambilan makanan amat penting terutama apabila anda mengalami masalah ovulasi dan masalah ovulasi pula berkait rapat dengan PCOS, iaitu salah satu sebab mengapa wanita sukar hamil. PCOS pula dikaitkan dengan masalah kebal terhadap insulin dimana ia akan menambahkan lagi masalah ovulasi anda.Berita baiknya, dengan hanya mengawal diet, kebanyakan wanita PCOS dapat menteraturkan haid mereka kembali seterusnya berovulasi secara semulajadi.

  *##Amalkan memakan lelemak monounsaturated dan kurangkan lemak transfat*(yang terdapat pada makanan yang segera) 
  * *Lebihkan protin* dari sayuran seperti produk soya dan kurangkan makan daging. 
  * Makan makanan yang berfiber tinggi seperti seperti sayuran dan whole grains seperti oats. 
  * *Kurangkan gula dan sebarang karbohidrat termasuk nasi, mee, bihun dan sebagainya. 
  * Kurangkan makanan berasaskan susu seperti ais krim, whole milk dan cheese*

10. Kurangkan Tekanan
Life is stressful, memang tak logik kalau tiada tekanan dalam hidup ni. Walaubagaimanapun terlalu tertekan dikaitkan pula dengan masalah ketidaksuburan. Cuba buat aktiviti-aktivit ringan yang boleh mengurangkan tekanan anda seperti:
  * Memasak 
  * Bersenam 
  * Mendengar muzik 
  * Membaca dan mendengar audiobooks 
  * Manjakan diri anda dengan spa dan rawatan diri 
  * Habiskan masa dengan kawan dan keluarga 
  * Beromantik dengan suami

 *11. Jahuhi dadah, merokok dan minuman keras
Merokok, mengunakan dadah dan meminum minuman keras bukan sahaja memberi kesan negatif kepada kesuburan malahan meningkatkan risiko keguguran dan komplikasi kehamilan. Pastikan segala ubatan adalah selamat dimakan dan limitkan minuman kopi kepada 2 cawan sehari.

Tuesday, November 26, 2013

Alahan semasa hamil..

Alahan semasa hamil..
Tempoh masa trimester pertama biasanya berlangsung selama lebih kurang 14 minggu dari tarikh akhir anda datang haid. Ketika inilah tubuh badan anda sedang bekerja keras untuk menghasilkan satu fenomena yang amat istimewa dan rumit, iaitu pembentukan janin.
Dalam tempoh trimester pertama ini juga tubuh badan anda akan menjalani perubahan yang mungkin tidak begitu ketara dengan mata kasar, tetapi percayalah, perubahan tubuh badan anda tersebut memainkan peranan yang amat penting dalam proses kehamilan.

Minggu 1 hingga 4
Sepanjang minggu ini, bayi anda (dalam tempoh 4 minggu biasanya dikenali dengan nama zigot) memulakan perjalanannya dari salur falopia menuju ke arah uterus. Setelah zigot berjaya melalui proses persenyawaan, ia akan membahagi dan berubah menjadi blastosis. Proses ini dipanggil pembahagian sel.

Di penghujung minggu ke-2
, blastosis ini akan menyempurnakan proses pembahagian sel. Ia kini dikenali sebagai embrio. Dalam tempoh ini, embrio sudah pun tiba di bahagian rahim dan mula menempel di dinding rahim.
DI penghujung minggu ke-4, embrio anda telah mula memiliki jantung yang berdenyut. Namun begitu, pergerakan jantungnya terlalu halus dan hanya boleh dikesan dari 8 minggu ke atas.
Saiz embrio anda sekarang ialah sama dengan buah kismis.

Minggu 5 hingga 7
Dalam tempoh ini, anda akan mula merasakan sesuatu yang berbeza mengenai tubuh anda. Biasanya, wanita akan mengesan bahawa mereka hamil bermula dari minggu 6
ke atas, biasanya setelah mereka lewat datang haid. Pada masa ini juga, kadar hormon hCG akan meningkat dan ini menyebabkan ujian kencing untuk mengesan kehamilan amat berkesan sekiranya digunakan.
Embrio anda pula akan membesar dari saiz sebiji kismis hinggalah ke saiz buah rasberi – lebih kurang setengah inci panjangnya.
Walaupun organ jantina mula terbentuk ketika tempoh ini, namun ia hanya dapat dikesan melalui mesin ultrabunyi bermula dari
minggu 16 ke atas.
Ketika ini juga ruang jantung bayi anda akan mula terbentuk, pankreas mula mengeluarkan insulin dan hati mula berfungsi. Bayi anda juga akan mula membentuk otot badan, dan dia akan bergerak-gerak walaupun anda hanya akan merasakan pergerakan bayi ketika bayi anda lebih besar, iaitu di dalam trimester kedua.

Minggu 8 hingga 14
Minggu 8 hingga 14 dalam trimester pertama merupakan penanda aras pertama dalam proses kehamilan anda! Ini bermaksud anda semakin hampir menamatkan trimester pertama kehamilan anda. Ketika ini, mungkin ada antara ibu hamil mula menampakkan tanda-tanda kehamilan (perut terbonjol, mabuk hamil).
Sehabis tempoh trimester pertama, bayi anda akan membesar sehingga saiz 3 inci panjangnya, ataupun 7.5cm. Telinga dan matanya telah terbentuk dengan sempurna (walaupun matanya masih belum terbuka)  dan juga telah memiliki lidah. Jantung bayi anda kini mampu mengepam darah sebanyak 23 liter setiap hari. Sistem saluran darah juga mula terbentuk dan mula kelihatan di permukaan kulit bayi anda.

Pada masa ini bayi anda akan mula menerima segala nutrien yang diperlukan untuk tumbesaran badannya menerusi uri. Tali pusat juga telah terbentuk dengan sempurna. Biasanya, pergerakan bayi boleh dikesan menerusi mesin ultrabunyi dari minggu ke-8 dan ke atas.

Bagaimana Mengesan Ovulasi

Entri kali ini, ina update mengenai ovulasi.Ala, selalu kawan kawan whatsapp ina.Macam mana ni..macam tu.. hihihi.Okay.Semuanya terjawab di sini okay? Bagaimana nak mengesan  Ovulasi..

Bagaimana mengesan ovulasi?

Terdapat beberapa cara yang boleh dipraktikkan oleh wanita untuk mengetahui berlakunya proses ovulasi.


COPY CODE SNIPPET 1. Mengitung kitaran haid anda
Kitaran haid seseorang wanita diukur dari hari pertama haid sehingga hari pertama tempoh berikutnya. Kitar haid wanita normal ialah sekitar 28 hingga 32 hari. Secara asasnya, ovulasi boleh boleh dikira bermula pada hari tempoh terakhir haid anda ataupun dengan menganggarkan sekitar 12 hingga 16 hari dari tempoh berikut yang dijangkakan. Perlu diingat, pengiraan jangkaan tarikh ini hanya sesuai kepada wanita mempunyai kitaran haid yang teratur.
Untuk kitaran haid yang tidak teratur, ovulasi boleh berlaku pada bila-bila masa dan boleh berlaku pada hari yang berlainan setiap bulan. Maka, anda disarankan untuk mencatat panjang kitaran haid sekurang-kurangnya selama enam kitaran. Jumlah hari pada kitaran terpendek ditolak 18 untuk memperoleh hari subur pertama dalam kitaran haid tersebut. Jumlah hari pada kitaran terpanjang pula hendaklah ditolak  dengan 11 untuk mendapatkan hari subur terakhir dalam kitaran haid tersebut.
Untuk memudahkan anda, cubalah menggunakan kalkulator ovulasi yang terdapat di laman web kami melalui pautan ini: Ramalan Ovulasi Anda



2. Tanda-tanda fizikal

Lazimnya, petanda fizikal yang paling nyata ialah keluarnya lendir yang berlebihan dari kemaluan. Cecair lendir ini dikenali sebagai cecair serviks. Kadangkala lendir ini berwarna coklat, kenyal dan jernih seperti putih telur mentah. Pada hari yang tidak subur, cecair ini biasanya lebih kental dan kadangkala tidak keluar sama sekali.
Di masa subur juga, anda mungkin merasa bahawa seluar dalam anda terasa sempit, meskipun ia bukanlah akibat kekenyangan atau pertambahan berat badan. Hal ini biasa terjadi kerana pada masa ovulasi ini tubuh sedang meyimpan air dalam jumlah yang banyak. Anda juga mungkin akan berasa sakit atau senak dibahagian bawah perut.
Selain itu, situasi masa subur ini hampir sama dengan situasi kehamilan, sehingga banyak sekali hormon yang berkumpul pada masa ini dan menyebabkan payudara anda terasa lebih lembut berbanding hari-hari biasa.


COPY CODE SNIPPET
3. Peningkatan suhu tubuh
Peningkatan ini terjadi bukan kerana wanita sedang sakit, tapi dalam keadaan badan sihat seperti biasa. Peningkatan suhu tubuh yang terjadi adalah sekitar 0.2 darjah Celcius setiap hari selama 10 hari berturut-turut. Walaubagaimanapun, anda juga perlu peka dengan sebarang aktiviti harian anda yang mampu mempengaruhi suhu badan anda seperti corak tidur yang tidak tetap.

4. Perubahan pada posisi serviks
* *Untuk menguji hal ini, anda boleh memasukkan jari anda yang bersih secara lurus ke dalam vagina. Anda akan dapat menyentuh bagian hujung serviks di mana rasanya seperti bahagian hujung hidung. Ketika hari-hari lain, posisi serviks ini jauh lebih ke atas, sehingga tidak dapat tersentuh oleh jari. Namun, tidak begitu ramai wanita yang gemar menggunakan cara ini kerana berasa kekok.

5. Melakukan Ujian Pengesan Ovulasi

Ianya hampir sama seperti  paket ujian kehamilan. Alat ini mengesan kehadiran hormon perluteinan (LH) melalui air kencing dalam masa 12 hingga 24 jam sebelum berlakunya ovulasi. Sungguhpun cara ini nampak mudah, namun beberapa sumber menyatakan bahawa agak sukar sebenarnya untuk kita membaca keputusannya. Ia juga tidaklah semurah ujian pengesan kehamilan dan wanita yang tidak menganggarkan waktu yang tepat untuk melakukan ujian ini mungkin akan memerlukan beberapa paket untuk mendapatkan keputusannya.


RELATED: Benarkah ada posisi senggama terbaik untuk cepat hamil?
*Mencuba untuk hamil semasa ovulasi*
Telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka sperma dicipta dengan beberapa kelebihan lain supaya dapat menambahkan kebarangkalian untuk hamil. Sperma boleh bertahan selama 3-5 hari dan jumlahnya pula amat banyak, sehingga berjuta-juta. Ini bermakna, sekiranya suami-isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka masih ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.
Walaupun begitu, anda dinasihatkan supaya tidak terlalu obses kerana ia boleh menjadikan anda tertekan sekiranya belum berjaya. Stress juga menghilangkan ‘mood’ anda untuk bersama pasangan anda.

COPY CODE SNIPPET
alat pengesan ovulasi jpg

Friday, November 22, 2013

collagen pOWDER Shaklee

Collagen Powder Shaklee terbukti dapat memperbaiki tekstur kulit wajah dan menghilangkan kedutan.
Antara kesan penggunaan collagen shaklee adalah :
♥kulit 2x lebih lembab
♥celah2 lebih cerah (yg gelap dicerahkan)
♥kulit lebih tegang, anjal dan lembut
♥tona kulit lebih sekata
♥rambut bertambah2 lembut & bersinar
♥kuku lebih kuat (xmudah patah)
♥punggung yang pejal (x jatuh)
♥menghilangkan garis2 halus (kedutan) dan pori2 lebih rapat
♥payudara lebih tegang dan anjal
♥pergerakan sendi yang lebihh selesa
♥kulit bebas jeragat & pigmentasi
#Eyebag hilang
♥hubungan suami isteri lebih 'mesra'
Hubungi segera 0179506861

Monday, November 18, 2013

tips elak dan hilangkan perut buncit

IKLAN SEBENTAR 



ASSALAMUALAIKUM..petang nie jom sama-sama perhatikan cara-cara hilangkan perut buncit..


1. Pertama sekali, ‘liposuction’, pil diet, diet secara ekstrim dan yang sewaktu dengannya sangatlah perlu dielakkan kerana ia adalah untuk kesan sementara sahaja dan ia juga boleh memberi kesan sampingan kepada diri anda. Sebagai contoh, ‘liposuction’ atau ‘sedut lemak’ ini boleh menyebabkan pendarahan dalaman, manakala pil diet pula akan memberi kesan kepada sistem saraf dan ia juga mungkin dihasilkan daripada bahan-bahan yang telah di ‘ban’ atau secara tidak sah.

2. Anda disyorkan menambah pengambilan makanan seperti oat yang mana ia rendah lemak, rendah karbohidrat yang tidak baik, dan rendah kalori tetapi tinggi nilai nutrisinya. Oat lebih elok dimakan kosong tanpa gula atau garam sekiranya anda ingin membuang lemak di perut dengan cepat. Walaubagaimanapun, jika anda tidak suka rasa yang kosong dan tawar, anda bolehlah menambah madu atau buah-buahan ke dalam hidangan oat anda.

3. Makanan serat atau bijirin penuh, buah-buahan segar, brokoli, lobak, dan tomato adalah antara yang paling baik untuk menghilangkan lemak di perut. Makanan ini tidak mempunyai kalori yang tinggi tetapi mempunyai banyak serat fiber, mineral dan vitamin di dalamnya.

4. Selain itu, untuk mengurangkan lemak di bahagian perut, anda perlulah makan dalam jumlah yang kecil (4 – 6 hidangan) berbanding mengambil 1 – 3 hidangan yang banyak dalam sehari. Dengan berbuat demikian, kadar metabolisma anda akan meningkat kerana metabolisma tidak perlu memecahkan makanan sesukar yang dihadapi sekiranya anda makan makanan dengan jumlah yang banyak. Selain itu, dengan meminum teh atau kopi juga boleh meningkatkan metabolisma anda tetapi haruslah mengawal pengambilan minuman jenis ini.

5. Salah satu langkah yang paling penting untuk membantu menghapuskan lemak di bahagian perut adalah dengan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 – 4 kali setiap minggu. Latihan senaman ini hendaklah digabungkan dengan diet harian yang sihat, iaitu 50% latihan dan 50% diet untuk penurunan berat badan yang ideal !

6. Semasa bersenam, anda disyorkan untuk bersenam sambil mendengar lagu atau apa jua jenis muzik kegemaran anda untuk membantu anda fokus semasa bersenam. Muzik dikatakan salah satu langkah untuk membantu anda kekal bertenaga dan sentiasa meningkatkan keseronokan terhadap jadual latihan senaman anda. Ia juga dapat mengelakkan anda dari berasa bosan semasa bersenam.

7. Sebagai tambahan kepada tips-tips di atas, anda disyorkan untuk membuat pelan latihan dan diet harian dan mematuhi pelan tersebut setiap hari. Tulis target anda, impian anda, berat badan ideal anda, dan tindakan yang anda boleh ambil untuk mencapai target untuk menghilangkan lemak di bahagian perut anda. Menetapkan target adalah cara yang baik untuk membantu anda sentiasa berada di atas ‘trek’ yang betul bukan hanya untuk menghilangkan perut buncit, malah untuk kesejahteraan hidup anda sepanjang hayat. Seperti kata pepatah, ‘Mereka yang gagal merancang adalah mereka yang merancang untuk gagal’. Dan saya pasti anda semua tidak mahu menjadi seorang yang gagal.

8. Akhir sekali, memakan makanan seperti pisang, buah anggur, telur putih, kekacang, minyak zaitun, dan buah zaitun serta 100% serat boleh membantu menyumbangkan ke arah penurunan jumlah lemak di perut anda! 


Cadangan dari shaklee ialah dengan mengambil OMEGA GUARD



Omega Guard mengandungi EPA & DHA. Asid lemaknya atau Fatty Acid yang terdapat dalam Omega membantu meningkatkan paras hormon "LEPTIN". Leptin adalah sejenis hormon yang membantu mengawal selera makan. Kandungan Leptin yang tinggi dalam badan sesorang akan membantu mengurangkan selera makan. 



Bukan itu sahaja, Leptin juga bertindak meningkatkan kadar metabolisme badan. Peningkatan metabolisme badan akan membantu membakar lemak-lemak yang terkumpul sekaligus menurunkan berat badan. Terdapat satu kajian yang telah di muatkan dalam International Journal of Obesity, menunjukkan bahawa pengambilan minyak ikan Omega 3 dalam diet harian akan meningkatkan tahap pembakaran lemak setiap hari sehingga 26%.Teruja tak?? Dasyat kan.

Dalam satu study di Australia menunjukkan mereka yang bersenam dan mengamalkan omega 3 lebih banyak membakar lemak daripada mereka yang bersenam tanpa mengambil asid lemak omega 3.


KONKLUSINYA..
MAKAN LEMAK (ASID LEMAK OMEGA 3) UNTUK BAKAR LEMAK
Bunyinya macam kelakar kan..tapi itulah faktanya yang harus diterima..


BAGAIMANA NAK DAPATKAN OMEGA GUARD SHAKLEE??

mudah saja..

hubungi ina di talian 017-9506861 @ sms / whatsapp / telegram

pengeposan ke seluruh malaysia

jom tambah kawan ..add ina di facebook : Nor Azlina Ina

aqqz

Sunday, November 17, 2013

TEKANAN DARAH TINGGI (HYPERTENSION)

TEKANAN DARAH TINGGI (HYPERTENSION)
*Penyakit Darah Tinggi atau “Hypertension”

*merupakan satu daripada penyakit yang banyak dihadapi oleh bukan sahaja rakyat Malaysia tetapi juga oleh ramai manusia di seluruh dunia. Penyakit darah tinggi ini berlaku apabila tekanan di dalam saluran darah arteri sentiasa pada kadar yang tinggi daripada kadar biasa. Akibatnya, jantung pesakit itu terpaksa bekerja keras lebih daripada biasa dan jika keadaan ini berlarutan untuk jangka masa yang panjang, pesakit itu akan mengalami masalah-masalah kesihatan yang serius.


Terdapat dua jenis bacaan tekanan darah iaitu systolik dan diastolik. Kadar biasa untuk systolik (tekanan atas) adalah di antara 100 mmHg hingga 140 mmHg. Manakala, kadar biasa untuk diastolik (tekanan bawah) pula adalah di antara 60 mmHg hingga 90 mmHg. Jikalau kadar kedua-dua bacaan tersebut sentiasa di luar kadar biasa untuk tempoh masa yang panjang, walaupun selepas berehat, maka seseorang itu disahkan menghidapi masalah penyakit darah tinggi.

Penyakit darah tinggi terbahagi kepada dua iaitu *darah tinggi primer* dan *darah tinggi sekunder*.


Penyakit darah tinggi primer merujuk kepada darah tinggi yang tidak mempunyai punca-punca yang jelas dan darah tinggi primer dihidapi oleh hampir 95% pesakit-pesakit darah tinggi di seluruh dunia. Manakala, penyakit darah tinggi sekunder pula selalunya disebabkan oleh penyakit-penyakit lain yang menjejaskan organ seperti buah pinggang, saluran darah atau jantung.

Mana-mana pesakit darah tinggi yang tidak mengawal penyakit ini dengan baik.
 pesakit tersebut 
mempunyai risiko yang tinggi untuk diserang angin ahmar (stroke)
 masalah saluran darah (aneurysm), serangan jantung (coronary heart attack) 
 turut boleh menyebabkan penyakit buah pinggang yang kronik.


Statistik kes-kes penyakit darah tinggi di Malaysia
Menurut kajian oleh Persatuan Hipertensi Malaysia, didapati bahawa hampir 4.8 juta rakyat Malaysia menghidap penyakit darah tinggi dan sekurang-kurangnya 42% orang dewasa Malaysia yang berusia lebih dari 30 tahun menghidap penyakit darah tinggi. Apa yang lebih mengecewakan, tidak sampai 10% daripda jumlah pesakit darah tinggi di Malaysia yang dapat mengawal tekanan darah mereka untuk berada di dalam kadar yang dianggap sihat.

Punca-punca penyakit darah tinggi
Walaupun penyebab sebenar penyakit darah tinggi masih belum dapat dikenalpasti, terdapat beberapa factor yang telah dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Faktor-faktor ini didapati telah meninggikan risiko untuk mendapat penyakit darah tinggi. Di antara punca-punca utama yang dikenalpasti adalah faktor keturunan, usia yang meningkat tua, pemakanan yang tidak seimbang, kurang bersenam, berat badan yang berlebihan, pengambilan garam dan lemak atau minyak yang berlebihan di dalam diet, stres yang tinggi dan penyakit-penyakit lain seperti hipertiroid, Sindrom Cushing, masalah buah pinggang dan sebagainya.


Selain dari itu, sikap suka makan berlebihan walaupun sudah kekenyangan turut boleh menyumbang kepada masalah penyakit darah tinggi. Malah, di dalam Islam kita dilarang daripada makan dengan cara berlebih-lebihan.


Firman Allah swt di dalam surah Al-A'raaf ayat 31:

“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat beribadat (atau mengerjakan solat) dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau-lampau; sesungguhnya Allah tidak suka orang-orang yang melampaui batas.”


Tanda-tanda awal darah tinggi
Penyakit darah tinggi selalunya tidak mempunyai sebarang tanda-tanda awal. Malah, seseorang itu kebiasaannya didapati menghidapi penyakit darah tinggi selepas menjalani pemeriksaan kesihatan untuk sakit-sakit lain. Namun, terdapat pesakit darah tinggi yang mengadu mengalami pening-pening kepala, vertigo, telinga berdengung atau berdesing, selalu pitam dan sebagainya.

Pencegahan penyakit darah tinggi
Pengurusan penyakit darah tinggi oleh perubatan moden adalah lebih kepada kawalan kadar tekanan darah tersebut dengan menggunakan ubat-ubatan hospital yang sedia ada dan perubahan cara hidup. Namun bukan untuk diubati sepenuhnya. Namun, kami di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah yakin bahawa penyakit darah tinggi ini boleh diubati dengan keizinan Allah swt.
Selain daripada mengamalkan ayat-ayat Al-Quran yang tertentu, pesakit darah tinggi boleh melakukan beberapa langkah yang dapat merawat dan mencegah penyakit darah tinggi. Antara langkah-langkah tersebut adalah seperti dengan pengurangan berat badan, bersenam dengan kerap, mengawasi pengambilan garam dan kolesterol dalam diet, tidak merokok dan mengurangkan stres seharian.

Rawatan moden penyakit darah tinggi
Matlamat utama dalam rawatan penyakit darah tinggi adalah untuk mengawal kadar tekanan darah supaya tekanan darah tersebut senantiasa berada pada tahap normal atau biasa. Kebiasaannya, langkah pertama rawatan yang disyorkan oleh doktor adalah perubahan dalam cara hidup yang lebih aktif dan pengambilan makanan yang sihat dan seimbang. Malah penurunan berat badan dan berhenti merokok turut didapati sangat membantu untuk mengawal kadar tekanan darah tinggi buat ramai pesakit. Jikalau penyakit darah tinggi tidak dapat dikawal dengan langkah-langkah awal tersebut, pesakit turut diberi beberapa jenis ubat hospital yang berkesan untuk ramai pesakit dalam mengawal kadar tekanan darah. 


Wednesday, October 30, 2013

Kesan kekurangan KALSIUM

Antara Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:
  * Otot & Saraf:
  * Kebas dan rasa yang mencucuk keliling mulut, jari-jari tangan dan kaki.
  * Kejang otot
  * Wheezing(pernafasan berdehit)
  * Susah menelan
  * Suara berubah akibat laryngospasm*Saraf:*
- Mudah marah, terjejas keupayaan intelektual, kemurungan, dan perubahan personaliti
-Letih
-Sawan
- Lain-lain pergerakan yang tidak terkawal
Jantung
- Sesak nafas
- Tanda-tanda lemah jantung...cepat penat
Kulit
- Rambut kasar
- kuku rapuh
- Psoriasis (sakit kulit)
- Kulit kering
*Lagi Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:*
  * *Kekejangan atau kram otot*
  * *sukar/susah nak tidur*
  * *Perasaan berdebar2*
  * *Eczema-penyakit kulit*
  * *Rapuh kuku*
  * *Sakit Sendi*
  * *Tekanan darah tinggi*
  * *Gigi reput*
  * *Paras Kolestrol timggi*
  * *Kebas-kebas kaki dan tangan*
  * *Rheumatiod arthritis*
  * *Rickets*

KELEBIHAN KALSIUM (OSTEMATRIX)









Mengikut kajian pengambilan Kalsium adalah paling baik jika diambil bersama dengan dengan Magnesium. Penyerapan Kalsium akan jadi paling baik dengan kehadiran Magnesium. Kekurangan Magnesium memberi kesan kepada kemampuan tubuh mengawal penggunaan Kalsium. Pengambilan Kalsium dan Magnesium yang tidak seimbang juga boleh menyebabkan penyakit batu karang.
Perasan tak bila orang cakap pasal OsteMatrix (Kalsium/Magnesium), mesti akan cakap, mudah untuk tidur lena dengan kalsium? Mestilah kena perasan sebab dengan kehadiran MAGNESIUM, satu-satunya mineral yang diperlukan oleh setiap sel di dalam tubuh kita ni. Mudah untuk tidur dan tidur dengan lena sebab otot-otot dapat rehat, semua dah release dah pastu bangun pagi pun rasa segar sihat aja. Bertenaga, mengurangkan risiko kanser. Memang terbaiklah.





"Kenapa mesti ambil Kalsium yang mengandungi Magnesium?"
Tulang-tulang rangka kita ni ibarat bank, jadi kita perlukan calcium sebagai simpanan untuk penuhkan akaun bank kita. Takkan lah kita ada akaun tapi dalam tu takda simpanan. Pelik gamaknya kalau takda simpanan, kan??? Jadi Magnesium ni, ibarat aplikasi m2u, cimbclicks, atm machine dan para pekerja bank yang tolong proses duit simpanan kita tu. Jadi Magnesium berfungsi sebagai "TRANSPORTER". Tanpa magnesium, Kalsium tak dapat diangkut dalam darah kita dengan efektif. Jadi kalau kurang magnesium, adalah kawasan-kawasan dalam badan tulang temulang kita ni yang Kalsium tak dapat nak sampai.
Oleh itu, sangatlah penting untuk pastikan bila nak pilih supplement Kalsium tu, kena pastikan mesti ada Magnesium sekali. Kalau hanya Kalsium semata-mata, lebih baik duit uols disimpan kat dalam bank simpanan Maybank, Cimb je :P Tak nak amek supplement Kalsium? Jadi kena pastikan uols minum susu, produk-produk tenusu untuk memastikan body uols tu dapat faedah kalsium. Pastu kena pastikan juga diet harian tu mengandungi cukup keperluan magnesium. Kalau tak, jadilah macam kekanda Ali Baba, REPUT TULANGGGGG.

TESTIMONI OSTEMATRIX 



Monday, October 28, 2013

EKZEMA

rawat ekzema anak dengan shaklee*Segeralah merawat Ekzema!

Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik.

Jangan susah hati. Shaklee ada pelbagai vitamin yang mampu mengembalikan kecerian yuools. Sebelum tu mari kita mengetahui sedikit info mengenai ekzema ni.

Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Penyakit ini ada kaitan dengan tindakbalas hipersensitif pada bahagian kulit, iaitu organ terbesar pada tubuh manusia.

Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik.

Ekzema ini selalu terjadi di kalangan bayi dan kanak-kanak. Kulit akan menjadi gatal dan melepuh, berair dan jika digaru terlalu kuat boleh berdarah.Punca ekzema ini dari kecacatan struktur dan imun yang ada pada gen, yang akan menjejaskan sistem pertahanan kulit. Biasanya kawasan yang mudah terkena ekzema adalah muka, siku dan lutut,. Oleh kerana benteng pertahanan kulit amat sedikit, memudahkan bahan perengsa dan alergen menembusi benteng kulit dan menyebabkan ekzema. 

Penyakit ini boleh dihidapi pelbagai lapisan umur, termasuk kanak-kanak. Biasanya ia lebih banyak dihidapi kanak-kanak berusia kurang dua tahun. Ekzema adalah masalah kesihatan yang ada kaitan dengan penyakit genetik (diwarisi dari ibu bapa).
Jom kita baca cara merawat ekzema dan sakit kulit dengan Shaklee mengikut peringkat umur. 

Antara produk Shaklee yang boleh membantu mengurangkan masalah ini ialah :

*Meal Shakes* 
»mampu mengurangkan masalah ekzema dengan membantu membaik pulih sel sel badan agar sihat dan sempurna. Pesakit ekzema lazimnya mengalami pertumbuhan sel sel abnormal. Jadi, pengambilan Meal Shakes dapat membantu menghasilkan sel yang lebih sihat dan normal. Jika diamalkan secara konsisten, insyaAllah memang ada yang pulih sepenuhnya. Meal Shakes yang lengkap dengam multivitamin, protin, kalsium dan serat boleh diambil bermula dari kanak kanak setahun hingga dewasa. Sumber Meal Shakes adalah susu lembu.

*OmegaGuard*
» meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru paru serta jantung. Dengan kelebihan meningkat sistem imun ini OmegaGuard dapat membaiki alahan kulit pesakit ekzema. EPA dan DHA dari omega guard juga mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi. Emosi yang tidak terkawal juga merupakan faktor utama ekzema. Sumber OmegaGuard Shaklee adalah dari laut dalam iaitu ikan sardin, mackerel, herring dan anchovies. Penyelidikan lanjut mengenai ikan laut sejuk menunjukkan, ikan dari air laut mengandungi asid lemak tidak tepu yang sangat tinggi, iaitu EPA dan DHA yang boleh merendahkan lemak dalam darah dan merawat penyakit lelah dan alahan kulit dengan berkesan. 
*
**Vita-E Complex* 
»Shaklee adalah 400iu mengandungi sumber semulajadi vitamin E "d alpha tocopheryl" dan "d alpha tocopherol" yang aktif secara fisiologi dari minyak soya organik, minyak biji gandum, minyak safflower, bayam dan badam. Vitamin E mempunyai kehebatan dalam memperbaiki parut. Memandangkan dos adalah untuk orang dewas, kapsul vitamin E boleh dipecahkan dan disapu pada luka dan kesan ekzema. InsyaAllah kesan ekzema akan cepat pulih dan parut semakin hilang. 

*Herbal Blend *
»pula multipurpose cream yang cepat kering, nyaman, bermentol dan tidak melekit. Jadi kanak-kanak lebih selesa dan memberi kelegaan. Krim ni menenangkan dan melembutkan kulit yang kasar termasuklah lutut, siku, tumit dan kesan ekzema. Herbal blend diperbuat dari sage, horse chestnut, yarrow dan rosemary. Jadi pengguna harus juga waspada pada alahan sumber asas semua produk yang dicadangkan supaya hasilnya menakjubkan dan tidak mengecewakan.

CADANGAN PENGAMBILAN BAGI PESAKIT EKZEMA
( BAYI/KANAK2/DEWASA)
"
*Pengambilan Suplemen Shaklee Mengikut Peringkat Umur*

"1. Bayi"
Ibu yang menyusukan bayi yang mengalami masalah ekzema boleh ambil Meal Shakes/ESP dan OmegaGuard. Selain bagus untuk ibu, bayi juga terima secara tidak langsung melalui  susu ibu.
Herbal Blend dan Vita-E juga boleh disapu kepada tempat yang berlaku ekzema.

"2. Kanak-kanak"
OmegaGuard boleh diberikan kepada kanak-kanak 1/2 tahun untuk kawal dan rawat masalah ekzema.
Mealshake juga boleh diberikan untuk baiki kulit yang rosak dan berparut. Herbal Blend dan Vita-E juga boleh disapu kepada tempat yang berlaku ekzema.

"3. Remaja dan Dewasa"
Dicadangkan kesemua suplemen di atas dan boleh ditambah dengan Alfalfa kerana Alfalfa kaya dengan kandungan klorofil yang dapat membantu masalah penyakit kulit seperti ekzema.

Tidak semestinya diambil kesemua yang dicadangkan..boleh dipilih mengikut bajet anda :)

Sms / whatsapp 0179506861
Utk dapatkan harga diskaun menarik!!

Wednesday, October 23, 2013

BOROI Berisiko Penghidap DIABETES

Lelaki boroi berisiko hidap diabetes

Perut yang kempis dan kemas bukan saja menambah keyakinan diri seorang lelaki malah yang lebih penting ia mencerminkan kesihatan pemilik tubuh tersebut. Maka tidak hairanlah ramai di kalangan lelaki berusaha untuk mengekalkan perut yang kempis dan kemas,namun kebanyakannya gagal. Terdapat kajian membuktikan bahawa lelaki yang memiliki tumpuan lemak dikawasan perut atau disebut juga memiliki bentuk tubuh seperti buah epal, lebih berisiko terkena penyakit diabetes, angin ahmar dan jantung.
Sebelum mentafsir kegemukan dan kaitannya dengan beberapa penyakit berbahaya,seharusnya kaum lelaki mengambil inisiatif dengan melakukan ujian BMI (indeksjisim tubuh) pada diri sendiri. Ini bagi menentukan tahap kegemukan badan seseorang.
Cara mengira BMI, berat (kilogram) dibahagikan dengan ketinggian (meter),apabila individu itu berada pada tahap lebih daripada 30 maka, dikategorikan sebagai berat badan berlebihan atau obesiti. Bagaimanapun, ia kadang kala tidakbegitu tepat terutama bagi orang yang berotot iaitu mereka yang kuat bersenam.Apa yang terjadi ialah BMI golongan ini mungkin tinggi iaitu antara 25 hingga30 tetapi mereka ini dikategorikan sihat. Masalahnya ialah pada lelaki yang kurus tetapi memiliki perut yang buncit atau dalam istilah perubatannya dipanggil ‘central obesity’. Bagi masyarakat Asia,saiz ukur lilit yang ideal bagi lelaki ialah kurang daripada 90 sentimeter (sm)manakala bagi wanita ialah 80 sm, jika lebih dari itu dipanggil ‘centralobesity’.
Ada kaitan dengan penyakit jantung
Walaupun ramai yang mempunyai stigma bahawa perut lelaki yang buncit berkaitrapat dengan penyakit jantung, buncit sebenarnya memberi lebih risiko untuk mendapat penyakit diabetes. Perut buncit dikatakan berkaitan dengan penyakit jantung tetapi ia sebenarnya bukanlah secara langsung. Jika dikatakan kegemukan tubuh keseluruhan, ia secara langsung berkaitan dengan penyakit jantung. Sindrom tersebut dinamakan sindrom metabolik. Antara penyakit lain yang berisiko secara tidak langsung ialah darahtinggi, pradiabetes dan kolesterol tinggi. Semua ini ada berkaitan dengan jantung. Contohnya jika seseorang itu menghidapi darah tinggi, individu terbabit boleh terkena serangan jantung dan diabetes.
Faktor utama buncit ialah disebabkan oleh pemakanan yang tidak seimbang dankurangnya bersenam. Kedua-dua ini menyebabkan lelaki berisiko tinggi menghidapkencing manis dan masalah kolesterol. Apa yang pasti masalah ini adalah antarafaktor risiko untuk mendapat masalah jantung.
Ubah gaya hidup
Secara umumnya, seorang lelaki itu harus kurangkan makanan yang bergoreng dankolesterol tinggi. Kurangkan pemakanan yang berunsur karbohidrat seperti nasiputih, roti putih, kentang, kuih-muih serta kurangkan pemakanan yang berkalori tinggi seperti berlemak atau berminyak. Disyorkan mengambil lebih sayur-sayuran dan buah-buahan seperti epal, betik dan buah limau namun tidak digalakkan ialah tembikai, mangga serta durian.
Para lelaki juga digalakkan memakan lebih protein daging putih seperti ikan dan ayam (bukan bergoreng) serta kurangkan mengambil daging merah. Jangan mengamalkan pengambilan minuman yang bergas kerana ia mengandungi gula yangterlalu tinggi. Gaya hidup pula mesti berubah dengan melakukan senaman 30 minit seharisekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Senaman yang disyorkan ialah berjalansecara cepat. Sekiranya seseorang lelaki itu telah disahkan menghidap penyakitdiabetes atau jantung, mereka masih boleh melakukan senaman dan mengamalkancorak pemakanan yang lebih sihat, cuma sebagai tambahan, mereka perlu mengambilubat-ubatan tertentu untuk mengawal penyakit mereka.
Apabila seorang lelaki semakin meningkat usia, hormon testosteron semakin berkurangan, oleh itu mereka lebih cenderung untuk gemuk terutama di bahagian pinggang. Secara kesimpulannya, orang buncit sebenarnya meninggikan risiko untuk mendapat penyakit diabetes jika ia tidak dikawal melalui pemakanan dan senaman.

**SAYA SYORKAN KEPADA MEREKA YANG MEMPUNYAI PERUT BOROI DENGAN MENGAMBIL OMEGA GUARD SHAKLEE.. IA MAMPU MEMBAKAR LEMAK2 SEKITAR PERUT YANG BERMASALAH & Juga MenGAWAL SELERA MAKAN YG BERLEBIHAN. 


hubungi sekarang...

SMS / WHATSAPP 0179506861 (INA) .

B Complex shaklee

*1) Anti stress

Apabila kite stress urat-urat muka kite bekerja lebih kuat berbanding urat-urat ketika kita senyum, dan bila stress kite cenderung mengerutkan muka. Kerutan-kerutan stress itu boleh menyebabkan kedut-kedut pada wajah. Stress juga boleh menyebabkan jerawat. Tiada stress, tiadalah jerawat.*

**2) Membantu melindungi kulit dari pancaran matahari*

Salah satu punca kulit kusam adalah terlalu banyak terdedah pada matahari. Kulit ini kalau kusam memang mengambil masa ntk dipulihkan, pengambilan B-Complex sememangnye langkah bijak. Lebih B-Complex diperlukan oleh orang yang terdedah kepada matahari kerana B-Complex bertanggungjawab sebagai pewarna kulit (melanin) yang rosak bila kulit 'tan'..

*3) Melancarkan perjalan darah *

Anda sume tentu tahu kan perjalanan darah yg baik menmpkkan wajah lebih muda. Sebab tu la kalau kita pergi buat facial, die end up treatment dengan facial massage. Kenapa?? Kerana dia nak stimulate blood circulation kita. Perjalanan darah yg baik membantu kite kelihatan lebih muda, dan menghilangkan tekanan pada badan dan wajah.

Datin Norjuma dah amalkan sejak kecil lagi. Anda bila lagi :)

Pengambilan vitamin semulajadi adalah kaedah yang paling selamat untuk kita mendapatkan kulit yang cantik, di samping meningkatkan tahap kesihatan kita. Sebelum mengambil apa-apa supplemen, pastikan anda kenalpasti dulu kandungannya yer, jangan ingat nak cantik sahaja.
Kalau cantik sekarang, tapi pelbagai penyakit menyerang di kemudian hari, apalah gunanya kan. Semua orang nak cantik, tapi cantik dan sihat biarla seiring.

Hubungi sy segera!
0179506861 (ina)
Sms / whatsapp

Tuesday, October 22, 2013

DARAH RENDAH

*SIAPA YANG MEMERLUKAN VITA-LEA??*

  * individu yang mementingkan kesihatan
  * menigkatkan sistem imunisasi
  * wanita yang sedang hamil
  * wanita yang menyusukan anak
  * wanita yang baru lepas bersalin
  * membantu proses pembesaran terutama golongan remaja
  * individu yang mengalami sakit-sakit badan, sendi dan kekejangan kaki
  * individu yang mempunyai berat badan berlebihan
  * individu yang ingin membina badan atau kekurangan berat badan
  * menambah selera makan
*DIGALAKKAN BAGI PENGIDAP:*

  * anemia(kurang darah merah)
  * tekanan darah rendah
  * diabetes
  * hiperthyroidisma dan hipothyrodisme
  * pedresi?kegelisahan
  * alzheimer/lemah daya ingatan
  * insomnia/masalah tidur
  * parkinson
  * osteoporosis/rapuh tulang
  * mati pucuk
  * masalah prostat
  * kemandulan
  * PMS

Tempahla sekarang!!
017-9506861
Sms / whatsapp

Monday, October 21, 2013

RESDUNG

Alahan (Resdung atau *resah hidung*) ialah satu fenomena di mana seseorang menjadi alah (alergi) kepada pelbagai agen persekitaran seperti debu, habuk atau biji-biji debunga yang selalu dikaitkan dengan kejadian alahan ini.

*Beberapa agen lain yang boleh menyebabkan alahan termasuk pelbagai jenis

1. bijirin2. bulu binatang3. beberapa jenis bahan pelarut kimia4. Asap rokok5. habuk kapur tulis6. debu tanah dan udara yang tercemar
*Antara gejala-gejala yang kelihatan ialah:*
  * Hidung tersumbat dan berbau busuk
  * Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung
  * Hidung kerap berair walaupun tidak selsema
  * Kerap bersin terutama di waktu pagi
  * Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata
  * Sakit tekak secara berpanjangan serta berulang
  * Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan
  * Kerap sakit kepalaDalam keadaan alahan biasa, rembesan hidung yang pekat dan bernanah tidak mungkin berlaku kecuali terjadi jangkitan. Seseorang mungkin akan kehilangan deria bau dan rasa apabila hidung tersumbat berterusan. 
Jadi apa yang Shaklee cadangkan bagi mengatasi dan mencegah masalah sinus dan resdung? 

Terdapat 3 jenis suplemen hebat untuk mengatasi resdung iaitu Alfalfa Complex, Vitamin C dan B-Complex. Bagaimana ketiga-tiga suplemen ini bertindak untuk mengatasi resdung?

Untuk semua penghidap resdung, cubalah rasai kehebatan tiga serangkai ini, pasti tidak mengecewakan. InsyaAllah. Jom review pengguna Set Resdung (Set G Shaklee) yang telah bebas resdung!

Sunday, October 20, 2013

BATU KARANG

*Apa itu penyakit BATU KARANG?

Penyakit batu karang bukanlah sesuatu yang asing di Malaysia terutamanya. Batu karang atau “renal stone” membawa maksud terdapat batu di buah pinggang atau salur kencing  seseorang. Batu ini terbentuk apabila terdapat mendakkan mineral dalam air kencing. Selalunya kaum lelaki lebih cenderung untuk mendapat penyakit ini, namun kaum wanita juga juga tidak terkecuali dari mendapat penyakit ini.

*Bagaimana boleh terjadi?*
Batu karang terbentuk disebabkan beberapa faktor. Faktor yang utama adalah  disebabkan tubuh seseorang itu kurang air. Ini terjadi mungkin disebabkan kurang nya meminum air dan banyak berpeluh. Selainnya, batu karang juga berpotensi untuk terbentuk apabila seseorang memakan banyak makanan yang mengandungi protein seperti daging merah, makanan yang masin, minum banyak kopi dan teh dan sebagainya. Batu karang juga lebih mudah terbentuk apabila seseorang itu mumpunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi.

*Tanda-tanda seseorang mempunyai batu karang*

Kebiasaannya batu-batu yang bersaiz kecil akan keluar dari tubuh seseorang melalui air kencing. Namun, sekiranya batu ini mempunyai saiz yang agak besar, ia akan mula tersekat dalam salur kencing dan menyebabkan individu itu berasa tidak lawas apabila kencing, kencing yang sedikit, kerap kencing dan juga sakit yang tidak tertahan yang dapat dirasai di bahagian belakang pinggang. Selain itu, individu itu mungkin juga akan demam, muntah-muntah, loya, kencing berdarah dan berasa sakit apabila kencing.

*Cara merawat dan mengatasi*

Batu karang yang tidak terkeluar melalui air kencing memerlukan rawatan yang membolehkan batu itu keluar dari buah pinggang atau salur kencing yang tersumbat. Doktor akan memberi ubat tahan sakit untuk mengurangkan sakit yang dialami pesakit. Kemudian, pembedahan kecil diperlukan untuk membuang batu karang itu.

*Nasihat pencegahan*

Untuk mengelakkan dari perkara ini terjadi, dinasihatkan supaya seseorang itu meminum banyak air setiap hari terutamanya mereka yang melakukan pekerjaan yang menyebabkan mereka cepat berpeluh dan terdedah kepada panas matahari seperti penoreh getah dan nelayan. Kita juga disarankan unutk meminum air sebanyak 2.5-3 liter sehari. Selain itu, hendaklah mengurangkan pemgambilan mekanan dan minuman seperti daging merah, kopi dan teh.
*Vitamin Shaklee**
*Sekarang jom kita tengok details mengenai vitamin shaklee yang boleh digunakan untuk merawat penyakit batu karang

Fungsi setiap Vitamin

B-Complex - menurunkan oksalat (garam mineral) yg membentuk batu karangVita-C - mengasidkan urin dan batu karang tidak akan terhasil dlm urin berasid

OsteMatrix - mengandungi Magnesium yg menurunkan oksalat & mencegah pembentukan batu karang

Alfalfa Complex - mengurangkan infeksi & inflamasi

Carotomax - menyembuhkan luka di urinari akibat batu karang

Lecithin - membekar lemak berlebihan yg mendorong pembentukan batu karang

Wednesday, October 16, 2013

KESIHATAN SENDI









untuk apa kita ambil AJHT ni??

- menggalakkan mobiliti
- meningkatkan fleksibiliti
- meningkatkan fungsi sendi
- menyokong kesihatan sendi untuk jangkamasa panjang

saya bukan beri 2 atau 3 sebab tapi saya beri 15 sebab mengapa AJHT untuk kesihatan sendi :
* AJHT mampu meningkatkan keselesaan sendi seawal 5 hari
* memberi keselesaan sendi hampir 28% lebih cepat daripada 1 jenama terkemuka
* 45% lebih berkesan meningkatkan keselesaan sendi dari 1 jenama terkemuka
* membantu mengekalkan tulang rawan
* bertindak seperti kusyen untuk melindungi tulang rawan
* memelihara tisu penyambung yang sihat
* melancarkan pergerakan harian
* menghalang pembentukan bahan kimia yang merosakkan tulang rawan
* 100% bebas kekerang
* 100% vegetarian (dari sumber tumbuh-tumbuhan semulajadi)
* hanya 2 caplets sehari
* 100% bebas kondroitin untuk penyerapan glukosamin yang lebih baik
* caplet yg mudah ditelan
* tiada perasa tiruan, pemanis atau pengawet
* bebas gluten.

##################

selain Advance joint Health membantu bg pesakit sendi,juga disarankan mengambil Osteomatrix.

- Mereka yang selalu mengalami sakit2 kaki, sakit2 sendi, sakit di bahagian tulang belakang, sejuk2 badan, rasa bisa di tapak kaki, kebas atau terasa seperti kaki dicucuk2 dengan jarum.
-- Mereka yang mudah keletihan dan tidur yang kurang membuatkan golongan ini mudah letih dan sukar untuk bangun tidur.

==========================


""Jaminan saya untuk anda:
1) FREE Consultation dan After Sale Service (bimbingan exclusive dari saya)
2) Harga Terbaik dan Mampu Milik

Hubungi saya sekarang:
WATSAPp/SMS : 017-9506861