Tuesday, May 31, 2016

Tips : Berapa NAK JUAL?

BERAPA NAK JUAL ?

Ramai suri-rumah yang berniaga produk makanan tak tahu nak jual berapa produk yang dihasilkan.

Last-last kita jual pada harga yang tidak menguntungkan. Elok niat nak bantu keluarga tapi jadi sebaliknya. 

Siapa pernah ada masalah macam ni ?

Ok, boleh share ilmu ni untuk manfaat orang lain.

1) KENA TAHU KOS KASAR PRODUK

Nak buat produk masakan mesti ada resepi kan ? So, cuba buat kira-kira berdasarkan resepi yang kita ada.

Contoh :

Katakan resepi kita guna tepung gandum 500g, berapa harga kita beli sekilo ? Bahagikan dan kira berapa yang dibelanja untuk 500g.

Kalau tepung gandum sekilo RM 1.80, maka untuk 500g kita belanja RM 0.90 untuk satu adunan.

Kira jumlah kos untuk semua bahan.

2) KIRA KOS KASAR PER UNIT

Sebagai contoh, katakan satu adunan boleh buat 30 biji roti, kos untuk satu adunan roti tadi kita kira RM 6, bermakna sebiji roti kosnya dalam RM 0.20

3) BERAPA NAK JUAL ?

Yang ni paling banyak orang salah kira, kami nasihatkan harga kos kasar per unit gandakan dengan 3 ataupun 4.

1 bahagian - harga kos kasar
1 bahagian - harga kos upah
1 bahagian - kembangkan perniagaan
1 bahagian - simpanan perniagaan

Katakan kos kasar per unit RM 0.20, jual pada harga RM 0.80.

20 sen untuk kos kasar per unit
20 sen untuk kos upah anda buat produk
20 sen untuk anda nak kembangkan perniagaan
20 sen untuk simpanan perniagaan anda

4) KOS PER UNIT RM 0.20, UNTUNG RM 0.60 SEN ?

SALAH, boleh jadi anda tidak untung langsung untuk setiap jualan. Nak belajar kira berapa banyak untung ? nanti kami akan kongsikan.

LIKE  Kelas Masakan Ya Chef untuk ilmu yang bermanfaat.

Monday, May 30, 2016

Siapa CakaP Supplemen Tidak Perlu??

Kenapa kita perlu ambil Supplemen ??




✔Sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar & radikal bebas yg menjejaskan kesihatan badan.

✔Badan kita memerlukan dos yg lebih tggi bagi sesetengah nutrien.Hakikatnya nutrien hanya boleh didapati dari pemakanan.

✔Buah buahan & sayur sayuran mungkin terjejas & tercemar akibat racun serangga @ bahan kimia  lain 

✔mengamalkan gaya hidup tidak  sihat seperti kurang bersenam / bersukan &  Merokok 

✔Rutin pemakanan kebanyakan rakyat malaysia yg tidak hiraukan diet yg seimbang .

✔Gangguan penyerapan nutrien dari makanan akibat dari pengambilan kafein , gula & garam secara berlebihan.

✔Kehilangan nutrien dalam makanan , terutamanya dikedai makan ,restoran makanan segera dsbgnya.

Jangan ingat badan sihat tidak perlukan Supplemen yea!! 

[Sihat bersama shaklee]
Whatsapp / sms 017-9506861 
Blog » www.nurimanqhaisara.blogspot.com
Page» Iman Beauty & Healthy

Saturday, May 28, 2016

Oven Rosak? Gunakan Cara Ini

Tips: Oven dari facebook: Fauzi Poji 

Ingat lagi tak oven hitam? Zaman 60/70/80an cukup popular... zaman xde leketrik... xde oven elektrik.. xde microwave...

Mungkin masih ramai lagi yang tak mampu beli oven canggih sekarang ni. Namun jangan jadikan ia sebagai alasan anda tak boleh nak buat kek dan kuih...

Pengalaman mendewasakan...
Disebabkan oven saya dah rosak dan dalam keadaan terpaksa (tengah bulan) maka saya terpaksa gunkan apa sahaja yg ada...

Teknik haba ni memang dah lama ada cuma kita terlupa atau tak pernah didedahkan sahaja.





Cara2
1. Pilih periuk besar (lebih besar dari loyang)
2. Letakkan tungku dalam periuk (kalau takut periuk bocor, isikan pasir 1inci tinggi dari lantai periuk dan ratakan... setakat ni saya masak kek x pernah bocor pun periuk nya...)
3. Panaskan periuk dengan api kecil selama 5 minit)
4. Masukkan loyang adunan dan letakkan di atas tungku / pasir dalam periuk tersebut
5. Masak ikut masa cadangan yang diberikan. (Kalau 35-45minit buat 40minit)







NOTA:
SELEPAS ADUNAN DIMASUKKAN KE DALAM PERIUK DAN DITUTUPKAN., ANDA diharamkan MEMBUKA PERIUK KURANG DARI 30MINIT kalau xnak kek mendap / jatuh / bantat

Thursday, May 26, 2016

3 sebab bayi besar dari usia kandungan

Mesti mommies / mom to be gerun kan?
Bila sebut vitamin jee.. Mesti takut Nk makan...,kononnya penyebab baby besar semasa kelahiran.

Jom lihat APA punca...
3 sebab bayi besar dari usia kandungan ialah:

Keturunan 
✔ ibubapa yang bersaiz besar berkemungkinan melahirkan bayi yang besar
Berat badan
✔Terlalu banyak kenaikan berat badan ibu semasa hamil
Kencing manis
✔Ibu yang mempunyai tahap gula tinggi semasa hamil - kencing manis

Info Dari  instagram @pakar_kesuburan
Utk tempahan set Kehamilan direct WhatsApp #0179506861


Kesan penggunaan SET KESUBURAN & SET KEHAMILAN


Nie testimoni ina sebagai pengguna dari set kesuburan Dan set Kehamilan.

Anak no 1 : Gambar baby Kiri (35wk) tanpa consume supplement
✔baby pramatang lahir semasa 35minggu kehamilan
✔bersalin awal disebabkan punca stress melampau ✔baby kecil (ubun kepala tak matang..lembik.kesian sgt)
✔kepala baby berkerak
✔jaundis tinggi (7hari admit ward)

Anak no 2: Gambar baby 2 (38wk)
✔ina makan Dari set subur ✔baby lahir cukup bulan iaitu 38mjnggu Kehamilan
✔kali nie baby lahir Kulit putih gebus (walaupun ina Kulit x putih)
✔kulit baby bersih bersalin Kali nie
✔bleeding di awal Kehamilan hmpir sebulan disebabkan Rahim xkuat(akhirnya baby selamat lahir kedunia)
✔Baby sihat bersalin hanya semalaman di Ward 
✔berat badan terkawal ..tiada kencing manis 
Inginkan baby sihat Dan putih gebu? Ingin Hamil? 

Jom order set Hamil di @pakar_kesuburan_kehamilan sms / WhatsApp #0179506861


Wednesday, May 25, 2016

Tips: Kehamilan ( Elak Bayi Besar dari Kandungan Sebenar)

Cara elak bayi besar dari usia kandungan:


✔Penjagaan dan pemakanan adalah sangat penting semasa hamil


✔Kesihatan ibu hamil perlu dipantau setiap bulan


✔Ibu perlu menjaga pemakanan - kurangkan pengambilan makanan yang tinggi karbohidrat, gula dan berlemak


✔Merawat sebarang penyakit yang dihidapi ibu seperti kencing manis, darah tinggi etc.


✔Memantau pertumbuhan bayi setiap bulan




Info ikhlas dari ina
Utk order whatsapp @ sms ke 0179506861

Monday, May 23, 2016

Resepi : Roti BUN





Bahan :
Adunan ini dapat 22biji roti

3 1/2 cawan tepung gandum
2 sudu planta
2 sudu susu pekat
4 sb gula
1 biji telur
1 peket yis
1 cawan air suam
1 sk improver 

Cara2...

1. Camporkan yis bsama air suam..biar yis hidup.ketepikan

2. Masukkan gula susu telur improver & tepung .. last skali masukkan yis. Gaul sebati..

3. Uli sehingga doh lembut. 

4. Rehatkan sehingga doh naik 2x ganda.

5. Bakar roti pada suhu 150 darjah.. api atas (oven letrik). 

6. Sapu marjerin pada permukaan roti yg telah masak.


Monday, May 9, 2016

Masalah Kurang SUBUR (Suami)

Seringkali kita dengar punca ketidaksuburan hanya berpunca dari kaum perempuan..sebilangan kecil hanya dari kaum lelaki.. 

Info kesuburan
Masalah Sperma Lelaki

 ✔   Oligozoospermia : Bilangan sperma kurang dari sepatutnya

✔    Asthenozoospermia : Pergerakan sperma tidak normal

✔    Teratozoospermia : Bentuk sperma tidak normal

 ✔   Oligoasthenoteratozoospermia : Bentuk, pergerakan dan jumlah tidak normal

Untuk masalah diatas, kami ada penyelesaiaan..

Sila whatsapp 017-9506861
Cod shaklee sekitar kuantan pada setiap hari

Instagram : @pakar.kesuburan
Page facebook: Iman Beauty & Healthy


POST TERKINI!!

Resipi Roti asas

250 gram Tepung Roti / High Protein 50 gram Margerin (ina guna margerin Pelangi) 50 gram Gula Kastor 1 sudu kecik...