Sunday, July 20, 2014

BLOK kolesterol anda!

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum dan salam sahur .. Nyaman saja rasa..,ketika ini. Mana tidaknya, jam menunjukkan pukul 2.30pagi. Masa ni la ina berkelapangan nak menulis entri. Kalau tidak,haru jadinya.. kita taip,Iman duk tekan keyboard (jadinya memang tidak siaplahh kerja.. huuuh,ini pun  lappy dah pecah skrin.. isk isk isk. Tapi masih boleh digunakan lagi.Cuma Tulisan dekat tepi sebelahh kiri tak nampak tulisan). 



Okay, sekarang kita nak bercerita pasal Kolesterol.. Dulu2 penyakit jantung orang- orang tua je yang kena kan... Sekarang? apa kaitan kolesterol dengan jantung yea???
Golongan muda pun ada yang mati secara mengejut.. Penyakit jantung disebabkan kandungan kolesterol yg tinggi dalam darah menyumbang kepada masalah kesihatan yg serius.Erm,bunyi je pun dah tak bagus kan?



APA ITU KOLESTEROL? APA KEBENDA ERKK? 






Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.
Kolesterol pemakanan datang daripada daging, ayam, ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolesterol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolesterol bersalut protein ni dipanggil chylomicron.



Hati mampu menyingkirkan kolesterol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolesterol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan chylomicron daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.
Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).
Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik







Fungsinya ia mampu menurunkan kolestrol secara semulajadi. Bahaya yer kalau kolestrol tinggi.. Mungkin sekarang tak nampak, hepi je rasa sihat.. tapi dalam tak sedar kolestrol yang tinggi tu lah yang boleh membawa maut..


Kolestrol penyebab serangan jantung

Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung bila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL.

Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.

Arteri koronari membekalkan darah dan oksigen kepada otot jantung. Bila arteri koronari menyempit disebabkan atherosclerosis, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).

Zarah kolesterol HDL menghalang proses atherosclerosis dengan menarik kolesterol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati, untuk dibuang menerusi hempedu. Ia juga mengganggu pengumpulan kolesterol pada dinding arteri oleh zarah kolesterol LDL



hani mohsin.. seorang pelakon..Beliau meninggal dunia pada 25 Julai 2006 di Terminal Tambang Murah (LCCT) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kerana pengsan akibat serangan sakit jantung ketika beliau menunggu penerbangan ke Pulau Langkawi untuk melancong bersama anaknya Hani Karmila.


SIMPTOM-SIMPTOM PENYAKIT JANTUNG::

Keletihan
Kerap sakit di bahagian leher @ Tengkuk
Degupan jantung Pantas
Berpeluh secara berlebihan
Nafas pendek
Kurang selesa dibahagian dada





Langkah awal  untuk mengetahui anda bakal penghidap STROK:


Ujian memek muka:

Cuba anda senyum.. adakah sukar untuk mengukir senyuman??








Tangan diangkat secara Straight ke atas





jelirkan lidah

susah tak ? lidah anda keluar penuh @ anda mengalami kesukaran menjelirkan lidah?


muka senget

2) Tangan boleh diangkat kedua belah tangan

3) Ujian menyebut perkataan Sukar @ blur contoh : Saya suka makan nasi (di sebut secara laju) 

adakah anda mengalami kesukaran untuk menyebut berulangkali ? jika YA, tanda lah tuu.. 



 penyumbang kepada

 penyakit berikut:


1) Penyakit Hati (Bukan busuuk hati erk)
2) Tekanan Darah Tinggi
3)Ketidaksuburan


Siapa yang berisiko menghidap KOLESTEROL??




individu yang merokok

pemakanan tidak seimbang


Adakah anda bersenam?? 

Kolesterol dalam makanan...

American Heart Association menyarankan jumlah kolesterol yang diperlukan sehari ialah:

300mg kolesterol 

dan

200mg Kolesterol untuk pesakit Jantung

Jumlah kolesterol untuk Sehari yea...,bukan setiap hidangan.Ingat !!!!




Mari  lihat kolesterol dalam menu harian anda..

pagi
Nasi Lemak = 213mg
(yang ni 1 malaysia confirm sukakan menu ni...)

tengahari
Mee goreng = 376mg

(konon nak diet la kan?? nasi taknak ambil.. rupanyer tinggi kolesterol)


MALAM
SUP = 353mg 

(yang ni confirm korang makan kan?? katanya nak jaga badan betul tak? hihihi. ina pon sama.. kikikiki




sehari  Kolesterol yang anda ambil ialah 942 mg


((3x Ganda Dari saranan pengambilan kolesterol ))



PENYELESAIANNYA...
Phytocol-St shaklee.. sebut bebetul (faitokol) jangan tergeliat lidah sudah erk.

sebotol mempunyai 120 tablet





apa Phytocol -St dapat bantu??

Mencegah Penyerapan kolesterol LDL (LDL ialah kolesterol jahat .Dimana ia mengakibatkan pembentukan plak.menghalang dan menghentikan pengaliran darah boleh menyebabkan strok)


membekalkan fitosterol 2000mg


80 kajian telah dibuktikan secara klinikal(fitosterol)


pengambilan 2000mg dapat  turunkan kolesterol

( Fitosterol berebut dengan kolesterol untuk dapatkan tapak serapan )

( menghalang penyerapan kolesterol dalam usus)

PERBANDINGAN 

Oat dan Fitosterol

OAT :
Penurunan kolesterol LDL sebanyak 5.5% manakala FITOSTEROL  10-15% 

risiko PENYAKIT JANTUNG  10% manakala FITOSTEROL 20%


Bagaimana Phytocol dapat membantu ::



mengurangkan masalah ALAHAN


RESULASI HISTAMIN

Rheumatoid Arthtritis

kencing manis



PEMBENGKAKAN PROSTAT
: Berkesan kurangkan BPH
: Mengurangkan pembuangan air 
: tidak boleh mengawal pembuangan air kencing.
: air kencing berkurangan ( tidak normal )



LEBIHAN LEMAK DALAM BADAN
: Mengurangkan  lebihan minyak pada muka 
: Obesiti
: Selulit




*OKAY..,, lepasni boleh la korang makan macam-macam yea..makan pagi nasi lemak 2 pinggan,tengahari nak makan makanan bersantan ke..  sebab phytocol ada.. tak perlu risau pasal KOLESTEROL lagiii! hihihihi

Untuk dapatkan FISOTEROL yang mencukupi, disarankan memakan (setiap hari) :




muntah hijau lah korang kalau makan banyak macam tu... 

Di shaklee telah mencipta fisoterol (phytocol-St) bagi memudahkan anda .. TAPI bagi mereka yang sanggup makan 
200 lobak merah (carrot)
70 Keping Roti gandum
425 Biji tomato 


dipersilakan..



Saranan bagi pesakit jantung..


PHYTOCOL 

 penyerapan kolesterol dengan cepat dan berkesan ( blok kolesterol terus)

OMEGA GUARD
Penurunan kadar kolesterol

COQ HEALTH
Menguatkan FUNGSI JANTUNG


VIVIX
perlindungan keseluruhan sistem 



Bagaimana Ingin dapatkan produk shaklee?

HUBUNGI ina di 0179506861 @ sms / whatsapp

emel : norazlina181@gmail.com

Penghantaran ke seluruh malaysia

*Konsultansi sudah semestinya akan diberikan.

No comments:

Post a Comment

POST TERKINI!!

Resipi Roti asas

250 gram Tepung Roti / High Protein 50 gram Margerin (ina guna margerin Pelangi) 50 gram Gula Kastor 1 sudu kecik...