Read more: http://www.azhafizah.com/2013/11/tutorial-ringankan-blog-dengan-lazyload.html#ixzz41XVpsa2x

Monday, November 18, 2013

Atasi perasaan lapar

Anda mempunyai masalah yang sering lapar? Walaupun sudah makan, masih terasa lapar? Bagi mengawal perasaan lapar, makan berlebihan di samping mengawal berat badan, berikut diberikan tips untuk mengatasi perasaan itu.

Lebihkan makanan yang mengenyangkan - buah dan sayur adalah makanan yang kaya dengan kandungan air dan serat yang boleh mengenyangkan anda dengan cepat. Disyorkan memakan buah atau sayarun terlebih dahulu sebelum memakan nasi.

Makan lebih protein - diet yang kaya dengan protein akan lebih mengenyangkan. Dengan syarat sumber protein itu tidak boleh mengandungi lemak yang tinggi seperti daging kambing, organ dalaman, makanan laut dan sebagainya yang perlu dielakkan.

Kurangkan makanan berlemak dan air berkarbonat - Kajian menunjukkan tikus makmal yang diberi makan makanan yang berlemak akan menyebabkan hormon yang memberi rasa kenyang tidak lagi berfungsi. Cuba amalkan minuman jus buah ataupun susu rendah lemak.

Makan kudapan secara bijak - Makan kudapan secara sedikit demi sedikit di antara waktu makan. Ini akan mengurangkan selera anda yang besar ketika ingin makan malam contohnya. Tapi anda perlu memilih kudapan secara bijak seperti kekacang, keju atau pun makanan yang kaya dengan protein.

Kunyah secara perlahan dan fokus terhadap makanan - Kunyah dan nikmati makanan anda selama 20 minit. Selalunya selepas itu, anda akan terus berasa kenyang dan tidak ingin meneruskan untuk makan lagi. Jangan makan sambil membaca atau menonton televisyen kerana tanpa fokus, anda akan mengunyah dengan laju dan tidak sedar anda sudah makan dengan banyak.

Minum air dengan banyak / minum air sebelum makan - Minum 15 minit sebelum makan dan bukannya di antara waktu makan. Ia akan mengurangkan selera anda.

Gantikan dengan chewing gum - kadangkala anda rasa ingin makan sesuatu tapi tidak begitu lapar. Di waktu ini chewing gum amat berguna.

Daripada sudut alternatif, saya syorkan pengambilan ESP, B Complex dan Performance Drink.

Fungsi B Complex itu sendiri iaitu menukar karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga. Basically tubuh badan kita memerlukan cukup vitamin B Complex supaya apa yg kita ambil waktu makan dapat ditukarkan kepada tenaga selengkapnya. Kekurangan B complex menjadikan proses pengahasilan tenaga menjadi kurang efisyen, di mana timbul masalah mudah letih dan juga paling tak best sekali masalah berat badan

Energizing Soy Protien :
 • Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
• Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
 • Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones. Kajian menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
• Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

Performance Drink :
• Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi
 • Memberikan spektrum elektrolit yang menyeluruh termasuk kalsium dan magnesium (bukan untuk jenama unggul)
• Memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.
• Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air. Tambahan pula, Performance mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain. 


hubungi segera 0179506861 sms / whatsapp

No comments:

Post a Comment